آیا سردرد میگرنی می تواند باعث ایجاد دندان درد شود؟

حملات میگرنی معمولا درد شدیدی را در یک یا چند بخش از سر ایجاد می کنند؛ مخصوصا در کف سر، پشت چشم ها و گونه ها. به علاوه، سردرد میگرنی می تواند در گوش ها و فک نیز، احساس درد به وجود بیاورد. اگر دچار دندان درد شده اید و علت آن را در دهان و دندان خود نیافتید، ممکن است منشا درد حملات میگرنی باشد.

دندان درد ناشی از میگرن

در اکثر مواقع، سردرد میگرنی  بخش های بالایی سر و صورت را درگیر می کند اما ممکن است درد در قسمت های پایین تر نیز احساس شود. برخی از افراد، طی حملات میگرنی دندان درد را تجربه می کنند.

میگرن چگونه می تواند دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد؟ علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. متخصصان بر این باورند که سردرد میگرنی در اثر فعالیت غیر طبیعی مغز و اختلال در عملکرد عروق خونی، ترکیبات شیمیایی و پیام های عصبی ایجاد می شود. این درد می تواند به دندان ها نیز گسترش پیدا کند.

ارتباط سردرد و دندان درد

دندان دردی که در اثر سردرد میگرنی ایجاد شده، چگونه درمان می شود؟

این دندان درد فقط از طریق درمان میگرن برطرف می شود. هنوز درمان قطعی برای سردرد میگرنی یافت نشده است. با این حال، روش های متعددی برای کاهش شدت درد و تعداد دفعات آن وجود دارد. برای کاهش علائم میگرن، می توانید از راه زیر کمک بگیرید:

• استفاده از دارو های مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپیرین در زمان شروع حملات میگرن
  • دراز کشیدن یا خوابیدن در اتاق تاریک
  • خوردن غذا
  • در صورتی که حالت تهوع دارید، احساس ناراحتی نداشته باشید. ممکن است استفراغ، در بهبود حال شما نقش مثبتی داشته باشد.
  • مصرف دارو هایی که به صورت تخصصی برای میگرن تجویز می شوند؛ مانند تریپتان ها.
  • مصرف دارو های ضد تهوع
  • طب سوزنی. این روش در چین، برای درمان و کاهش درد بسیار رایج است.
  • تحریک مغناطیسی مغز (transcranial magnetic stimulation) که باید حتما نزد متخصص انجام شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آبسه دندان چیست؟

درمان های خانگی

در برخی افراد، درمان های خانگی می توانند علائم میگرن را کاهش دهند و یا از وقوع حملات جلوگیری کنند. برخی از این روش ها عبارتند از:

• نوشیدن آب
  • مصرف مکمل های منیزیم
  • کاهش مصرف الکل
  • داشتن خواب کافی

علائم سردرد میگرنی

از دیگر علائم میگرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد ضربان دار
  • عرق کردن
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال
  • حساسیت نسبت به نور

ممکن است میگرن یک طرف سر، صورت و یا گردن را درگیر کند. 1 نفر از هر 3 نفری که میگرن را تجربه می کنند، تشعشعات نورانی یا نقاط تیره رنگی را قبل از شروع سردرد می بینند. دیدن این اشکال می تواند با بی حسی، سرگیجه، دشواری در تکلم و حتی از حال رفتن همراه باشد.

علائم میگرن می توانند به صورت مقطعی (برای مدت کوتاه) و یا مزمن (برای مدت طولانی) باشند. در اکثر افراد علائم به مدت 4 ساعت تا 3 روز ظاهر می شوند. پس از پایان سردرد، فرد ممکن است تا یک هفته احساس خستگی کند.

ارتباط سردرد و دندان درد

چه زمان باید به فرد متخصص مراجعه کنید؟

دندان دردی که در اثر سردرد میگرنی به وجود می آید، به موارد زیر شباهت دارد:

• رشد دندان عقل یا نهفتگی دندان
  • عفونت دندان
  • سردرد ناشی از سینوزیت (عفونت سینوس ها)
  • اختلال مفصل گیجگاهی-فکی (TMJ)

از آن جایی که عفونت دندان بسیار جدی است، در صورت احساس هر گونه درد شدید در دندان هایتان، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید؛ مخصوصا اگر علاوه بر درد، علائم دیگری مانند قرمزی و ورم نیز وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان لکه های نیکوتین را از روی دندان ها پاک کرد؟

اگر دندانپزشک، پس از معاینه مشکلی را در دهان شما نیابد، ممکن است شما را به پزشک یا نورولوژیست ارجاع دهد. نورولوژیست، متخصص مغز و اعصاب است و می تواند میگرن را تشخیص دهد و در درمان آن به شما کمک کند. هیچ تست دقیقی برای تشخیص میگرن وجود ندارد. اما می توان با بررسی الگوی حملات، نوع درد و دیگر علائم آن را تشخیص داد.

حملات میگرنی، سردرد های شدیدی هستند که باعث ایجاد درد و ناراحتی در یک یا چند بخش از سر و صورت می شوند. سردرد میگرنی می تواند به صورت مقطعی و یا مزمن باشد. در مواردی، علائم دیگری مانند تهوع و حساسیت به نور با میگرن همراه هستند. میگرن می تواند باعث ایجاد درد در بخش های میانی صورت و دندان ها شود.

اگر به دندان درد شدیدی دچار شده اید، بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، دندانپزشک پس از معاینه، مشکلی را در دهان نمی یابد و ممکن است شما را به نورولوژیست ارجاع دهد.  دندان درد ناشی از سردرد های میگرنی فقط با درمان میگرن برطرف می شود. البته، هنوز درمان قطعی برای حملات میگرنی وجود ندارد. پزشکان و افراد متخصص می توانند از طریق تجویز دارو یا روش های دیگر، شدت درد و تعداد دفعات سردرد را کاهش دهند.