اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

لبخند زدن فرآیندی است که موجب زیبایی صورت و چهره می‌شود. برخی افراد به طور طبیعی دارای لبخندی زیبا هستند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند؛ این اعتماد به نفس در زندگی روزمره آن‌ها نیز نمود پیدا کرده و از روابط اجتماعی موفقی بهره‌مند خواهند شد. برخی از ناهنجاری‌ها در خصوص دندان وجود دارند که می‌توانند شخص را از تمام مزیت‌های یک لبخند زیبا محروم سازند. یکی از این ناهنجاری‌ها لبخند لثه‌ای نام داشته که در سال‌های اخیر با روش‌های جدید دندانپزشکی اصلاح می‌گردد. اصلاح طرح لبخند لثه‌ای با لیزر یکی از این روش‌ها بوده که برای بیمار یک لبخند زیبا را فراهم خواهد ساخت.

لبخند لثه ای یا لثه نما چیست؟

هنگامی که شخصی لبخند می‌زند و لثه‌ آن بیش از مقداری که  متداول و عادی است دیده شود، فرد دچار لبخند لثه‌ای است. لبخند لثه‌ای یا لثه نما اغلب از بدو تولد با بیمار همراه بوده و در برخی موارد نیازی به اصلاح نخواهد داشت. افرادی که لبخند لثه‌ای واضح دارند معمولاً به لبخند زدن علاقه‌ای نشان نمی‌دهند زیرا موجب کاهش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. لبخند لثه‌ای تنها به شکل ظاهری لثه‌ها مربوط نیست و عوامل دیگری نیز سبب به وجود آمدن این مشکل می‌گردند. در برخی موارد دندان‌های کوتاه و ریز مسبب ایجاد لبخند لثه نما هستند و گاهی هم فرم لب‌ها با لثه تناسب ندارد.

درمان ناهنجاری لبخند لثه‌ای تا حد زیادی موجب اصلاح شکل ظاهری آن می‌شود و بیماران نیز از روش‌های مختلف درمانی استقبال می‌نمایند. افرادی که طرح لبخند ساده و نرمالی دارند حین لبخند 4 میلی‌متر از لثه آن‌ها دیده‌ خواهد شد؛ اما در طرح لبخند لثه‌ای این مقدار به بیش از 4 میلی‌متر می‌رسد. خانم‌های جوان بیش از آقایان به طرح لبخند اهمیت می‌دهند و بیشترین مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی مربوط به این دسته از افراد است. متخصصین دندانپزشکی در این موارد انواع لبخند لثه‌ای را شناسایی می‌کنند و برای اصلاح آن دست ‌به ‌کار می‌شوند.

شدت یک ناهنجاری در لبخند لثه ای با توجه به مقداری از لثه که دیده می‌شود تعیین خواهد شد. یعنی دندانپزشک مقدار لثه‌ای را که بیشتر از حد معمول در لبخند به چشم می‌خورد را اصلاح می‌کند. زیبایی یک لبخند تنها در صورتی تضمین می‌گردد که میزان پوشش لثه روی دندان‌ها کمتر از 50% باشد.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

عوامل پدید آمدن لبخند لثه ای

عوامل پدید آمدن لبخند لثه‌ای شامل بروز ناهنجاری در لثه و دندان‌ها می‌شوند. البته علت اصلی بروز این ناهنجاری باید توسط دندانپزشک متخصص تعیین گردد. درمان لبخند لثه نما با توجه به عاملی که آن را پدید آورده‌اند بهتر صورت می‌گیرد؛ گاهاً شناخت علت ناهنجاری‌ها یک روش برای جلوگیری از آن است. این عوامل بعد از شناخت و تشخیص دندانپزشک کنترل خواهند شد و با یک جراحی موفق طرح لبخند مورد پسند بیمار به وجود می‌آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر استرس بر سلامت دهان و دندان کودکان

رشد غیر عادی فک

فک انسان در برخی مواقع می‌تواند غیرعادی رشد نماید و بزرگ‌تر از حد عادی شود. رشد زیاد فک سبب می‌گردد تا حین لبخند مقدار بیشتری از لثه در معرض دید قرار گیرد و از زیبایی لبخند بکاهد. رشد غیرعادی فک نوع دیگری هم دارد که کمی متفاوت است؛ در این نوع فک می‌تواند رشد عمودی زیادی داشته باشد و طرح لبخند را تحت تأثیر قرار دهد. این تأثیر تا حدی پیشروی می‌کند که لثه‌ها بیش از آن‌چه که باید، به چشم می‌آیند. بیمارانی که دچار این عارضه شده‌اند برای درمان نیاز به جراحی خاصی به نام ارتوگناتیک خواهند داشت.

این جراحی برای اکثر بیماران مفید واقع می‌شود و تا مدت زیادی حد نرمال فک حفظ خواهد شد. جراحی ارتوگناتیک از سری جراحی‌های پیچیده به حساب می‌آید و بیمار را حین انجام آن بیهوش می‌نمایند. طی این جراحی متخصص ارتودنسی به همراه دیگر متخصصان فک و صورت برای سلامت و اصلاح ناهنجاری بیمار تلاش‌های لازم را انجام می‌دهند. در صورت بی‌دقتی جراحان در انجام جراحی ارتوگناتیک ممکن است که نتیجه دلخواه حاصل نشود و عوارض ناشی از این بی‌دقتی در بیمار بروز خواهند کرد.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

رشد لثه بیش از اندازه طبیعی

رشد لثه بیش از اندازه طبیعی یعنی قسمتی که لثه روی تاج دندان را می‌پوشاند تا حد قابل توجهی پیش ‌رفته است؛ این حالت سبب می‌گردد دندان‌ها کوتاه‌تر دیده شوند و تناسب بین دندان و لثه طبیعی نخواهد بود. دندان‌هایی که رشد صحیح نداشته‌اند و ریز هستند نیز موجب پدید آمدن لبخند لثه‌ای خواهند شد. تمامی این موارد باعث آشکار شدن لبخند لثه نما در فرد بیمار می‌شود.

انقباض عضلات پشت لب بالا

اگر عضلات پشت لب بالا انقباض غیرعادی داشته باشند و حرکت کنند لبخند لثه‌ای پدید می‌آید. فعالیت عضلات پشت لب در این افراد زیاد است و در گذر زمان لبخند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طی این فرآیند بافت لثه حتی در حالت عادی نیز می‌تواند بیش از حد دیده شود؛ به این صورت که انقباضات پی ‌در ‌پی، لب را بالاتر از جایگاه متناسب خود می‌کشاند و بافت لثه و قسمت‌های دیگر دهان بیشتر به چشم خواهند آمد.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

آیا لبخند لثه ای درمان دارد؟

برای بیمارانی که به ناهنجاری لبخند لثه‌ای دچار هستند، درمان آن اهمیت بسیاری دارد؛ پروسه‌ای که علم دندانپزشکی تا به امروز طی کرده است، توانسته تا درمان مناسبی برای این مشکل ایجاد کند. با توجه به علل به وجود آمدن لبخند لثه‌ای، با جلوگیری از پیشرفت عارضه و کنترل آن می‌توان تا حدی برای درمان قدم برداشت. برای هر یک از علت‌هایی که مسبب ایجاد ناهنجاری در لبخند بوده‌اند، درمان به‌خصوصی لحاظ می‌شود. اگر متخصص دندانپزشکی توانایی این را داشته باشد که روش درست درمان را به بیمار پیشنهاد دهد، اصلاح لبخند لثه‌ای موفقیت‌آمیز خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عصب کشی دندان های جلویی

شدت ناهنجاری لثه در برخی بیماران سطحی و در برخی دیگر شدید است. این تقسیم‌بندی توسط دندانپزشکان انجام می‌شود و در نهایت روند درمان را مشخص می‌سازد؛ به عبارتی برای انتخاب روش درمان لبخند لثه‌ای، باید ابتدا تعیین گردد که بیمار تا چه حدی دچار این عارضه بوده است. بیمارانی که بیش از سایرین به اصلاح لبخند لثه‌ای احتیاج دارند، معمولاً با روش‌های مختلف جراحی می‌شوند؛ بعضی از بیماران که احتیاجی به جراحی نداشته باشند اما از لبخند خود به دلیل ناهنجاری در لثه ناراضی هستند با روش‌های دیگر درمان خواهند شد.

ارتودنسی دندان برای درمان انحراف فک

انحراف فک یکی از دلایلی است که سبب ایجاد لبخند لثه‌ای می‌شود و درمان آن به میزان و شدت بیماری بستگی دارد. در برخی موارد که ناهنجاری و انحراف فک از شدت کمی برخوردار بوده، دندانپزشک جراحی فک را تجویز نمی‌کند. در این رابطه روش ارتودنسی دندان می‌تواند تا حد بسیار زیادی لبخند لثه‌ای را درمان نماید. ارتودنسی‌های ثابت و متحرک، هر کدام بنابر تشخیص متخصص ارتودنسی برای بیمار تجویز می‌شوند؛ این ابزار ‎ها ناهنجاری‌های فک را بهبود می‌بخشند و از ادامه روند انحراف فک جلوگیری خواهند کرد.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

ونیر دندان برای درمان دندان های ریز

دندان‌هایی که متناسب با اندازه لثه رشد نکرده‌اند و دچار ناهنجاری هستند، تا حد زیادی با ونیر‌ دندان جبران می‌شوند. ونیر دندان می‌تواند زیبایی را به لبخند بیمار اهدا نماید و فرد نیازی به جراحی نخواهد داشت. با استفاده از این روش شخصی که دچار لبخند لثه‌ای است از روش‌های مختلف نظیر کامپوزیت یا لمینت دندان استفاده میکند که گاهی در انها نیاز به تراشیدن جزئی مینای دندان وجود دارد.

افزایش طول تاج دندان

دندان‌ها گاهی به دلایل مختلف رشد صحیحی ندارند و ناهنجاری‌های آن‌ها موجب بروز لبخند لثه‌ای می‌شوند. در بعضی موارد دندان‌های شخص بیمار درست رشد نکرده و از لثه خارج نشده‌اند؛ این حالت که زیبایی یک لبخند را خدشه‌دار می‌کند با انجام روش‌های دندانپزشکی جبران خواهد شد. در این روش‌ها طول تاج دندان افزایش پیدا می‌کند و لبخند لثه‌ای اصلاح می‌گردد. افزایش طول تاج دندان‌ها نیازمند جراحی قسمتی از لثه است که نباید روی دندان قرار داشته باشد. پس از جراحی دندان‌های فرد بیمار از نهفتگی درون لثه خارج شده و حالت طبیعی به خود می‌گیرند.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

استفاده از لیزر در درمان لبخند لثه ای

جراحی در انواع روش‌های دندانپزشکی شامل درد و خونریزی است که ترس افراد را برای اصلاح مشکلات خود برمی‌انگیزد. همچنین دقت عمل جراحی با وجود خونریزی کاهش پیدا می‌کند. استفاده از وسیله‌ای مفید مانند لیزر، تمام مشکلاتی که در این زمینه‌ها وجود دارند را برطرف نموده است. اصلاح طرح لبخند لثه‌ای با لیزر علاوه بر این‌که بدون خونریزی و درد انجام می‌شود، دقت در عملکرد دندانپزشکان را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از لیزر در درمان لبخند لثه‌ای یک روش هوشمندانه و مفید به حساب می‌آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های درمانی طبیعی و خانگی برای دندان درد

دندانپزشک برای انجام عمل‌های جراحی وقت زیادی را صرف نموده و این مورد برای شخص او و بیمار آزاردهنده خواهد بود. دندانپزشکان از یک لیزر مخصوص استفاده می‌کنند که درصورت آسیب به رگ‌های خونی آن‌ها را مسدود می‌نماید؛ این موضوع در جراحی اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که خونریزی حاصل از آسیب بافت‌ها تا حد زیادی کنترل می‌شود.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

هزینه درمان لبخند لثه ای با لیزر به چه عواملی وابسته است؟

بسته به شرایط بیمار و شدت ناهنجاری در لبخند او هزینه درمان با لیزر تعیین می‌شود. دندانپزشک متخصص تشخیص می‌دهد که چه مقدار از بافت لثه به جراحی با لیزر احتیاج دارد و سپس قیمت آن مشخص خواهد شد؛ اما در کنار این عامل، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در هزینه درمان لبخند لثه‌ای با لیزر مؤثر خواهند بود. بیمارانی که تنها تعداد کمی از دندان‌های آن‌ها دچار مشکل لبخند لثه‌ای هستند هزینه کمتری نسبت به سایرین پرداخت می‌نمایند. در برخی موارد درمان تنها با لیزر انجام ‌نشده و با کمک ونیر دندان، تاج دندان تکمیل می‌گردد که قیمت اصلاح طرح لبخند را افزایش خواهد داد.

کلام آخر

لبخند همان نکته شیرین عکس‌های یادگاری است که شاید برخی از ما به دلایل مختلف عدم زیبایی طرح لبخند از آن محروم مانده‌ایم. اما علم دندانپزشکی امروز می‌تواند با وجود راه‌ حل‌های ساده و کم هزینه تمام نقایص لبخند را برطرف سازد. اصلاح طرح لبخند لثه‌ای با لیزر که عملکرد دندانپزشکان را دو چندان کرده، می‌تواند یک روش قطعی برای تضمین لبخند زیبا به شمار رود. این روش بافت اضافه لثه را از روی دندان‌ها برداشته و تاج دندان را به حالت معمولی خود بازمی‌گرداند. مزیت استفاده از لیزر در درمان لبخند لثه‌ای هزینه، سرعت عملکرد بالا و کاهش خونریزی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code