ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

اگر شما نیز دندان‌هایتان را از دست داده‌اید و به دنبال روشی مناسب برای جایگزین کردن آن‌ها هستید، ایمپلنت بهترین روش برای انجام این کار خواهد بود. با انجام ایمپلنت پایه‌های فلزی به  جای ریشه دندان در لثه مستقر شده و ایمپلنت دندان به عنوان دندان‌های فرد قرار می‌گیرند. به‌طور کلی افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهند برای پر کردن جای خالی دندان‌ها به سراغ ایمپلنت می‌روند؛ اما این روش برای چه افرادی مناسب است؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌ها به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای یک پایه قوی برای دندان‌های مصنوعی هستند که روی آن‌ها قرار داده می‌شوند. این دندان‌های مصنوعی با دندان‌های طبیعی فرد بسیار سازگاری داشته و بی‌شک از نظر زیبایی هیچ‌ تفاوتی با آن‌ها ندارند. ایمپلنت یک پایه پیچ مانند بوده که طی یک جراحی به درون استخوان فک راه پیدا می‌کند و با آن جوش خورده و ارتباط برقرار خواهد کرد. ایمپلنت از جمله روش‌هایی است که برای نگهداری آن به هیچ‌ دندان دیگری نیاز نخواهد بود و خود به تنهایی پس از عبور از استخوان فک با آن جوش خورده و روی آن قرار خواهد گرفت.

ایمپلنت چه اجزایی دارد؟

ایمپلنت دندان دارای سه جزء اصلی است که شامل روکش دندان، کانکتور و پایه ایمپلنت می‌شوند و به شرح زیر هستند:

  • روکش دندان: این جزء از نظر ظاهری همچون دندان طبیعی انسان است و جنس ماده سازنده آن سرامیک بوده و به گونه‌ای طراحی می‌شود که همچون دندان طبیعی به نظر می‌رسد.
  • پایه ایمپلنت: از این جزء با نام فیکسچر نیز یاد می‌کنند. پایه ایمپلنت یک پیچ از جنس تیتانیوم است که باید با استخوان فک جوش خورده تا به عنوان یک پایه مستحکم و محکم عمل کند و نگهدارنده روکش ایمپلنت خواهد بود.
  • کانکتور: کانکتور نیز با نام اباتمنت شناخته می‌شود و کارایی آن برای ثابت نگهداشتن روکش دندان است. همچنین از نظر ظاهری به صورت شش یا هشت وجهی طراحی شده و روی پایه ایمپلنت مستقر می‌شود.
ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

مراحل ساخت و نصب ایمپلنت

برای تولید و سپس نصب ایمپلنت لازم است تا مراحلی پشت سر گذاشته شوند که به شرح زیر هستند:

  1. آمادگی برای انجام کاشتن دندان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

انجام جراحی ایمپلنت به نوع روش ایمپلنت و دندانپزشکی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. در ابتدای کار باید از دندان‌های بیمار عکس سه‌بعدی تهیه شود. همچنین بیمار می‌بایست تا وضعیت جسمی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارد.

  1. کاشتن دندان

پس از آنکه مرحله اول طی شد، حال نوبت به کاشت و جراحی دندان‌های ایمپلنت می‌رسد. در این مرحله دندانپزشک برای مشاهده لثه باید برشی را روی لثه بیمار ایجاد کند. در این صورت حفره‌ای روی لثه و استخوان فک ایجاد می‌شود که ایمپلنت درون آن قرار می‌گیرد.

  1. قرارگیری پروتز

در این مرحله باید پروتز ایمپلنت در جای خود قرار گیرند. زمانی که ایمپلنت درون حفره ایجاد شده در استخوان جای می‌گیرد و تا زمانی که لثه کاملا بهبود یابد، روکش ایمپلنت روی پایه قرار داده می‌شود. و در نهایت کار نصب ایمپلنت پایان خواهد یافت.

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت فوری چگونه انجام می شود؟

برای انجام ایمپلنت فوری، روکش به صورت یک‌روزه در دهان قرار می‌گیرد که مراحل زیر پشت سر گذاشته خواهند شد:

  • باید با انجام عکس توسط اشعه ایکس وضعیت فک و دندان‌ها مورد بررسی قرار گیرد که در این صورت دندانپزشک از شرایط بیمار آگاه خواهد شد.
  • پس از آن فک بیمار به کمک داروی بی‌حسی برای جراحی آماده می‌شود.
  • دندانپزشک به کمک پانچ، لثه را تا قسمتی که استخوان فک مشاهده شود، سوراخ می‌کند.
  • ایجاد سوراخ روی استخوان فک به اندازه ابعاد ایمپلنت انجام می‌گیرد.
  • ایمپلنت را درون سوراخ ایجاد شده قرار می‌دهند.
  • ایجاد اتصال بین ایمپلنت و اباتمنت
  • برای تهیه روکش از ایمپلنت قالب‌گیری شده و سطح لثه برای نصب روکش آماده می‌شود.
  • روکش ایمپلنت را به کمک دستگاه‌های دیجیتالی تولید می‌کنند و سپس آن را نصب خواهند کرد.
  • و در پایان، دندانپزشک لثه را بخیه کرده تا کار ایمپلنت فوری پایان یابد.

چند روش انجام ایمپلنت وجود دارد؟

برای انجام ایمپلنت دندان روش‌های مختلفی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  1. اندوستریال Endosteal: این روش متداول‌ترین روش برای انجام ایمپلنت به شمار می‌رود که به کمک آن پایه‌های ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرند و سپس روی آن روکش ایمپلنت را قرار می‌دهند.
  2. سابپریوستیل Subperiosteal: این روش در زیر لثه و رو یا بالای استخوان فک انجام می‌گیرد. همچنین جنس پیچ‌های به کار برده شده از آلومینیوم است و این نوع ایمپلنت طول عمر و مقاومت بالایی دارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پست و کور دندان؛ روشی برای افزایش استحکام دندان

از دیگر روش‌های می‌توان به مینی ایمپلنت، ایمپلنت فوری، زیگوماتیک و… اشاره کرد.

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

چه کسانی می‌ توانند ایمپلنت انجام دهند؟

برای انجام ایمپلنت شرایط سنی خاصی در نظر گرفته نشده و هر کس براساس میزان رعایت بهداشت دهان و دندان و شرایط کلی سلامت جسمانی، می‌تواند ایمپلنت را انجام دهد. کاندیدای مناسب برای انجام ایمپلنت از شرایط زیر برخوردار هستند:

  • در فک بالا و پایین آن‌ها جای خالی دندان‌ها دیده می‌شود.
  • زمانی که پوسیدگی دندان شدید بوده و امکان ترمیم آن وجود ندارد
  • افرادی که نسبت به دندان‌های مصنوعی حساس هستند.
  • افرادی که به ظاهر خود اهمیت خاصی می‌دهند و ایمپلنت را نسبت به دندان‌های مصنوعی از نظر ظاهری در اولویت قرار می‌دهند.

ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست؟

اولین اولویت‌ برای انجام ایمپلنت دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است. افرادی که به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند قطعا از دندان‌های ایمپلنت شده نیز به درستی مراقبت خواهند کرد. افرادی که دچار بیماری‌های لثه هستند گزینه مناسبی برای انجام ایمپلنت نخواهند بود. همچنین کسانی که وضعیت استخوان فک آن‌ها دچار مشکل بوده نباید ایمپلنت انجام دهند. افرادی که استخوان فک آن‌ها ضعیف است نباید برای انجام ایمپلنت اقدام نمایند؛ زیرا باعث لق شدن ایمپلنت خواهد شد. کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند هرگز نباید به سرغ انجام ایمپلنت بروند، زیرا این افراد نسبت به سایرین بیشتر مستعد عفونت لثه هستند. به صورت کلی افرادی زیر بهتر است که برای انجام ایمپلنت اقدام نکنند:

  • افرادی سیگاری که در طول روز چند عدد سیگار مصرف می‌کنند.
  • افرادی که بیماری‌های چون مشکلات قلبی، دیابت کنترل نشده و… دارند.
  • افرادی که به علت ابتلا به سرطان باید به انجام پرتودرمانی برای گردن و سر بپردازند.
ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

سوالات متداول‌

  1. چگونه می‌توان از ایجاد عفونت لثه پس از ایمپلنت جلوگیری کرد؟
  • شستن دهان و دندان به‌طور مرتب به کمک آب‌ نمک و دهانشویه: انجام این عمل سبب می‌گردد تا از ایجاد عفونت‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید؛ زیرا در هنگام انجام ایمپلنت، باید شکافی در لثه ایجاد شود.
  • حفظ بهداشت دندان و دهان: باید با دندان‌های ایمپلنت شده همچون دندان‌های طبیعی برخورد کرد؛ به ‌شکلی که پس از هر وعده غذایی مسواک زدن فراموش نشود. همچنین می‌بایست استفاده از نخ ‌دندان جزء روتین روزانه قرار بگیرد.
  • معاینه ماهانه توسط دندانپزشک: به این علت که دندان ایمپلنت شده مستعد ابتلا به عفونت است باید بیمار‌‌‌ برای چکاب هر چند هفته یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کند.
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های قندی: در حین انجام ایمپلنت و پس از انجام آن از مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های‌ قندی اجتناب کنید؛ زیرا درصد عفونت لثه را افزایش می‌دهد.
  1. چند سال پس از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت انجام داد؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت بین پلاک و تارتار چیست؟

سال مشخصی وجود ندارد و اگر سالیان قبل دندان خود را کشیده باشید بدون هیچگونه نگرانی می‌توانید ایمپلنت انجام دهید. مهم‌ترین عامل برای موفقیت درمان ایمپلنت، تراکم استخوان فک است. هنگامی که دندانی کشیده شود استخوان فک تحلیل رفته و به صورت منفعلانه عمل می‌کند. بنابراین لازم است قبل از اقدام به کاشت دندان، تراکم استخوانی، وضعیت لثه ها و سلامت کلی بیمار بررسی شده و سپس اقدام به ایمپلنت شود

  1. احتمال ایجاد چه مشکلاتی در هنگام انجام جراحی ایمپلنت وجود دارد؟

هر جراحی یک‌سری خطراتی را در پی خواهد داشت که ایمپلنت نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله خطرات ناشی از انجام جراحی ایمپلنت  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، هرچند مراجعه به یک دندانپزشک مجرب و با تجربه، احتمال بروز مشکلات احتمالی را بسیار کاهش میدهد:

  • مشکلات سینوسی
  • ایجاد عفونت در‌ محل کاشت ایمپلنت
  • ایجاد آسیب به اطراف لثه، دندان و رگ‌های خونی
  • آسیب ‌دیدگی عصب که این مورد باعث درد، گزگز دندان‌های طبیعی، لب، چانه و لثه‌ها می‌شود.

کلام پایانی

ایمپلنت دندان همانند سایر روش‌های درمانی براساس شرایط دهان و دندان فرد انجام می‌شود. از عوامل موثر در طول عمر ایمپلنت می‌توان رعایت بهداشت دهان و دندان را نام برد که اگر این کار به خوبی انجام گیرد ایمپلنت در حدود ۲۵ سال عمر خواهد کرد. اگر عمل ایمپلنت به درستی انجام گرفته باشد، استخوان فک با ایمپلنت اتصال برقرار می‌کند. در همین راستا بهتر است که از مصرف سیگار و دخانیات اجتناب کرد. همچنین افرادی که برای انجام ایمپلنت گزینه مناسبی هستند، می‌بایست از سلامت جسمانی کلی، تراکم استخوان فک به مقدار کافی برخوردار باشند و به بیماری لثه نیز دچار نباشند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code