همه چیز درباره بلیچینگ دندان در خانه

دندان های سفید جلوه خاصی در زیبایی افراد ایجاد می کنند و موجب افزایش اعتماد به ‌نفس آن ها نیز می شوند. برای سفید کردن دندان ها به‌ طور کلی از سه روش مرسوم می توان استفاده کرد. ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان، لمینت دندان و بلیچینگ دندان. شاید بتوان گفت بلیچینگ دندان کم خطرترین راه برای سفید کردن دندان ها می باشد. البته نوع مواد و روش‌های بلیچینگ با هم متفاوت است ‌که در دو حالت کلی بلیچینگ در خانه (هوم بلیچینگ) و بلیچینگ در مطب دندانپزشکی (آفیس بلیچینگ) وجود دارند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با روش هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در منزل آشنا شوید.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان چیست؟

سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ درمانی است که در آن تغییر رنگ ها و لکه هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شده و ظاهر آن ها را نازیبا می کند، بر طرف می نماید. این روش حتی بعضی بد رنگی های ژنتیکی را نیز می تواند درمان نموده و دندان هایی سفید و زیبا به بیماران هدیه کند. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنی های رنگدانه دار مانند نوشابه ها و قهوه و چای، کمک می کند دندان ها برای مدت طولانی تری سفید بمانند. علاوه بر این بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان ها به صورت دایمی سفید بمانند.

قبل از اقدام به قرار گرفتن تحت درمان بلیچینگ، باید دندان های پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم که بلیچینگ بر روی پر کردگی ها ، روکش ها، لمینت ها و نواحی زرد ریشه، ناشی از تحلیل لثه تاثیری ندارد.

قبل از اقدام به بلیچینگ  ، انجام جرم گیری(در صورت وجود جرم ) و برساژ موجب دستیابی به نتیجه گیری بهتری خواهد شد.

اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک متخصص انجام بگیرد، عارضه خاصی به همراه ندارد، فقط ممکن است دندان ها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت برطرف خواهد شد.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

روش بلیچینگ درخانه

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دهانشویه در کنترل خونریزی لثه

در روش بلیچینگ در خانه یا هوم بلیچینگ، دندانپزشک از دندان های بیمار قالب گیری می کند و یک جفت تری متناسب با سایز دندان های بیمار و مخصوص به خود او ( custom trays)تهیه می کند و سپس ژل های سفید کننده دندان را همراه با این تری ها به بیمار تحویل می دهد که متاسفانه تنها تعداد کمی از دندانپزشکان توضیحات جامعی را برای این درمان ارایه می کنند.

طول دوره ی درمان بلیچینگ دندان در خانه به طور متوسط دو هفته به طول می انجامد، البته در صورتی که بیمار حدود ۴ تا ۶ ساعت در شبانه روز از این روش استفاده کند. لازم به ذکر است چنانچه بیمار مشکل حساسیت نداشته باشد، می ‌تواند دو بار در طول شبانه روز از قالب بلیچینگ استفاده کند. دندانپزشکان همواره توصیه می کنند چنانچه حساسیتی در لثه های بیمار ایجاد شد، به مدت یک الی دو روز از ماده سفید کننده بلیچینگ استفاده ننماید. همچنین بیماران باید در طول دوره درمان از مصرف چای، قهوه، نوشابه و رب گوجه فرنگی و سیگار خودداری کنند و یا درصورت استفاده از مواد غذایی رنگدانه دار بلافاصله دهان خود را با آب بشویند.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

تفاوت بلیچینگ دندان در خانه و بلیچینگ دندان در مطب چیست؟

همانطور که پیش از این نیز به این مطلب اشاره شد، بلیچینگ دندان به دو روش کلی انجام می شود : بلیچینگ دندان در مطب (office bleaching ) و بلیچینگ دندان در خانه (home bleaching ).

تفاوت این دو روش در نوع ماده مورد استفاده و غلظت آن است. به علت قوی تر بودن ماده سفید کننده در روش آفیس بلیچینگ و همچنین انجم این روش توسط متخصص، ژل سفید کننده سریع تر اثر می کند و در مدت یک ساعت، باعث روشن تر شدن دندان ها می شود، در حالیکه در روش هوم بلیچینگ برای هر فک حداقل به مدت یک هفته استفاده منظم از ماده سفیدکننده مورد نیاز خواهد بود.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

طرز انجام بلیچینگ دندان در منزل

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طریقه صحیح خوابیدن پس از کشیدن دندان عقل

قبل از هر بار استفاده از این روش، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ضروری است. در ابتدا ماده سفید کننده داخل تری گذاشته می شود. میزان آن یک قطره از بلیچ در فضای هر دندان است. معمولا توصیه می شود تا تری شب هنگام و موقع خواب در دهان قرار گیرد و صبح فردا از دهان خارج شود. تری ها باید حداقل به مدت دو ساعت در دهان بمانند. لازم است توجه داشته باشید در صورتیکه زمان قرار دادن تری در دهان مقداری از ماده از داخل آن خارج شود، حتما باید آن را با دستمال پاک کنید.

بعد از در آوردن تری نیز، توصیه می شود مسواک  بزنید تا بقایای ماده بلیچینگ در دهان باقی نماند.

لازم به ذکر است در هر بار استفاده فقط تری یک فک گذاشته می شود، اما استفاده از تری ها به صورت متناوب خواهد بود،

یعنی هر شب فقط تری یک فک در دهان قرار می گیرد.

به این ترتیب شما فردای روزی که از تری برای یک فک استفاده کرده اید، با مقایسه دو فک خود، متوجه سفید شدن دندان هایتان خواهید شد.

توجه داشته باشید در بیشتر مواقع به منظور دستیابی به نتایج بهتر با دوام بیشتر، پس از انجام آفیس بلیچینگ از هوم بلیچینگ استفاده می شود.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

آیا انجام بلیچینگ ضرر دارد؟

بلیچینگ دندان هیچ ضرری ندارد و به هیچ وجه به بافت سالم دندان آسیب نمی زند و تنها عارضه قابل برگشت آن، حساس شدن دندان ها به علت نفوذ ماده سفید کننده و برداشتن رنگدانه ها در برخی از افراد است. راه حل این مشکل استفاده از مواد ضد حساسیت دندان است که در صورت نیاز، دندانپزشک برای شما تجویز می کند. در ادامه با برخی از عوارضی که حین درمان و پس از درمان بلیچینگ برای بیماران ممکن است اتفاق بیفتد، آشنا خواهید شد.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

عوارض بلیچینگ، حین درمان

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا تمیز کردن زبان ضروری است؟

حساسیت دندان

از رایج ترین عوارض بلیچینگ حساس شدن دندان ها است که در قسمت قبل به طور کامل شرح داده شد.

نکته اساسی در این مورد، میزان مهارت دندانپزشک در انجام فرآیند درمان و غلظت مواد مصرفی برای سفید کردن دندان هاست؛ همچنین این عارضه طی چند روز به طور کامل برطرف شده و حساسیت دندان ها رفع میگردد.

تحریک بافت لثه

یکی دیگر از نکات اساسی در طی بلیچینگ دندان، امکان آسیب رسیدن به بافت دهانی در اثر تماس با مواد پروکساید است، بنابراین دندانپزشک در طی درمان بلیچینگ تلاش میکند تا از آغشته شدن لثه ها، لب و گونه ها با ماده سفید کننده اجتناب کند.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه

عوارض بلیچینگ بعد از درمان

حساسیت دمایی

همان طور که اشاره شد، حساسیت دندان ها به محرک های دمایی از جمله عوارض رایج بعد از بلیچینگ است. نکته امیدوار کننده آن است که این عارضه معمولا بسیار کوتاه مدت بوده و به سرعت برطرف میشود. بهره گیری از فلوراید یا خمیر دندان های ضد حساسیت که توسط دندانپزشک متخصص به بیمار معرفی میشود میتواند در بهبود هرچه سریع تر این مشکل بسیار کارگشا باشد.

درد در حین فرآیند بلیچینگ دندان

اگرچه بلیچینگ دندان از جمله روش های درمانی دندانپزشکی است که با درد و ناراحتی خاصی همراه نیست، اما در تعداد معدودی از بیماران ممکن است حساسیت بیش از حد دندان ها با درد جزئی همراه باشد که دلایل مختلفی در این رخداد میتواند موثر باشد:

  • عصب دندان در معرض ماده سفید کننده قرار گرفته باشد
  • در فرآیند بلیچینگ دندان، کم آبی دندان ها رخ دهد و حساسیت آنها را تشدید کند.
  • نورهای اکتیو در طی فرآیند سفید کردن دندان ها و دمای بالای ناشی از آن، دندان را مستعد درد جزئی نماید.

اگر این مشکلات بعد از گذشت چند روز همچنان با بیمار همراه باشد بهتر است در اولین فرصت با دندانپزشک خود این موضوع را مطرح کرده و دلایل این امر را جویا شده و در صورت نیاز از داروهای ضد التهاب برای تسکین این مشکل استفاده نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code