آیا می توان در زمان بارداری، دندان ها را سفید کرد؟

بسیاری از زنان، حین بارداری شرایط سختی را پشت سر می گذارند. البته، بسیاری بر این باورند که بارداری باعث می شود مادر زیبایی خاصی داشته باشد. اما در واقع، مادران باید با مشکلات و شرایط سختی در این دوران دست و پنجه نرم کنند. ممکن است در زمان بارداری، مادران به این فکر بیفتند که برای داشتن دندان هایی زیباتر و ظاهری آراسته تر، دندان ها را سفید کنند.

اما متاسفانه، در اکثر موارد به مادران توصیه می شود که حین بارداری دندان های خود را سفید نکنند. در ادامه مقاله، به روش های دیگری برای زیبا تر کردن دندان ها می پردازیم.

آیا سفید کردن تخصصی دندان ها نزد دندانپزشک، بی خطر است؟

سفید کردن دندان ها نزد دندانپزشک، معمولا شامل پروسه ای به نام بلیچینگ دندان ها (dental bleaching) است. طی این پروسه، لکه های دندان ها با غلظت بالایی از هیدروژن پراکسید، از بین برده می شوند. در واقع، سفید کردن تخصصی دندان ها به معنی قرار دادن یک محلول شیمیایی روی دندان ها و پاک کردن آن پس از گذشت مدتی مشخص است. امکان دارد برای داشتن نتیجه بهتر مجبور شوید چندین بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

شواهدی مبنی بر خطرناک بودن پروسه سفید کردن دندان ها برای زنان باردار وجود ندارد. اما نمی توانیم با قطعیت بگوییم که بی خطر است. غلظت مواد شیمیایی مورد استفاده برای سفید کردن دندان ها، معمولا زیاد است. با توجه به آنچه در مورد خطرات سفید کردن دندان ها می دانیم، بسیاری از دندانپزشکان پیشنهاد می دهند پس از اتمام بارداری این پروسه انجام شود.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

ریسک های احتمالی برای شما و جنین

از آنجایی که در حین بارداری، بدن راحت تر دچار آسیب می شود، باید با دقت بیشتری عمل کرد. احتمال ایجاد بیماری و عفونت در زمان بارداری افزایش می یابد. ممکن است سفید کردن دندان ها با احتمال بیشتری باعث ایجاد پیچیدگی و مشکلات شود.

از جمله خطراتی که به پروسه سفید کردن دندان ها، نسبت داده می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب بافتی. به دلیل افزایش هورمون ها، زنان باردار بیشتر به ژنژیویت (gingivitis) دچار می شود. ژنژیویت دوران بارداری باعث ایجاد التهاب و تورم در لثه ها می شود. در این شرایط، استفاده از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان ها می تواند باعث آسیب به لثه ها و دندان ها شود.
  • حساسیت دندان. پس از استفاده از غلظت های بالای هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها، در برخی افراد دندان ها حساس می شوند. در واقع، هیدروژن پراکسید می تواند از مینای دندان عبور کند و برای اعصاب مشکل به وجود بیاورد. از آنجایی که بدن به طور کلی در حین بارداری حساس است، امکان دارد فرد درد بیشتری را حس نماید.
  • آثار نامعلوم بر روی جنین. آثار هیدروژن پراکسید غلیط بر روی جنین، هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. امکان دارد این ماده شیمیایی برای جنین کامل بی خطر باشد. اما هنوز برای ما به طور قطعی مشخص نیست. از آنجایی که سفید کردن دندان ها جزو پروسه های زیبایی به حساب می آید، بهتر است از انجام آن در زمان بارداری صرف نظر کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

آیا کیت های سفید کننده دندان خانگی، بی خطر هستند؟

متاسفانه جواب این سوال نیز، منفی است. خانگی بودن کیت سفید کننده دندان دلیل بر بی خطر بودن آن نیست؛ مخصوصا برای زنان باردار. این کیت ها معمولا حاوی هیدروژن پراکسید غلیظ و دیگر مواد شیمیایی هستند. بنابراین، باید در استفاده از آن ها دقت کافی را داشته باشید.

البته، غلظت هیدروژن پراکسید استفاده شده در کیت ها پایین تر از غلظتی است که دندانپزشک در کلینیک یا مطب خود به کار می برد. با این حال، نمی توان گفت که کیت های خانگی بدون خطر هستند.

به طور کلی، بهتر است برای سفید کردن دندان هایتان، به دندانپزشک مراجعه کنید؛ چراکه آن ها برای انجام این کار آموزش دیده اند و متخصص هستند. بنابراین، احتمال بروز مشکلات و پیچیدگی ها کاهش می یابد.

کیت های سفید کننده دندان بدون پراکسید

ممکن است بتوانید از محصولات غیرسمی، برای سفید کردن دندان هایتان در حین بارداری استفاده کنید. در این محصولات غیرسمی، معمولا ذغال فعال، روغن نارگیل، زایلتول یا دیگر عصاره ها و روغن ها وجود دارد که به سفید شدن دندان ها کمک می کنند. البته، باید قبل از استفاده از این محصولات با دندانپزشک و پزشک خود مشورت کنید.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

آیا استفاده از خمیردندان ها و دهانشویه های سفیدکننده، مشکلی ایجاد می کند؟

برخی خمیردندان های سفید کننده حاوی هیدروژن پراکسید هستند. اما میزان پراکسید در آن ها به اندازه ای کم است که مشکل و خطری ایجاد نمی کند. همچنین، خمیردندان برای مدت طولانی روی دندان ها باقی نمی ماند که بخواهد مشکلی به وجود بیاورد. بنابراین، استفاده از خمیردندان های سفید کننده در زمان بارداری، بلامانع است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های مختلف برای ترمیم یا جایگزینی دندان ها

اما بحث استفاده از دهانشویه های سفید کنند، کمی پیچیده تر است. برخی بر این باورند که استفاده از دهانشویه در زمان بارداری، به طور کلی بلامانع است. اما برخی دیگر بر این باورند که الکل موجود در برخی دهانشویه ها می تواند آسیب زا باشد.

با این که دهانشویه را قورت نمی دهید و نمی خورید، ممکن است استفاده مداوم از آن طی 9 ماه، مشکلاتی را به وجود بیاورد. هیچ اطلاعاتی مبنی بر خطرناک یا بی خطر بودن دهانشویه های سفید کننده برای زنان باردار در دست نیست. بهتر است در این باره با دندانپزشک خود مشورت کنید.

روش های طبیعی سفید کردن دندان ها

با همه ابهاماتی که در مورد محصولات سفید کننده دندان شیمیایی وجود دارد، ممکن است به دنبال روش هایی طبیعی برای سفید شدن دندان هایتان باشید. از جمله مواد طبیعی که برای سفید کردن دندان ها به کار می رود، می توان به آبلیمو، ذغال و توت فرنگی اشاره کرد که هیچ کدام مورد تایید دندانپزشکان نیستند. می توانید برای سفید تر کردن دندان ها، از موارد زیر استفاده کنید:

  • آناناس. آنزیمی به نام بروملین (bromelain) در آناناس وجود دارد که می تواند در از بین بردن لکه های روی دندان ها موثر باشد. خوردن آناناس در حین بارداری کاملا بی خطر است.
  • روغن نارگیل. روغن نارگیل می تواند میزان باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد.در نتیجه، این روغن به حفظ بهداشت دهان کمک می کند و باعث سفید تر شدن دندان ها می شود.
  • مصرف سبزی های خام. با جویدن سبزی های تازه، احتمال تجمع پلاک بر روی دندان ها کاهش می یابد. در نتیجه، دندان ها تمیز تر و سفید تر به نظر می آیند.

همچنین، برای داشتن دندان هایی سفید توصیه می شود از غذا ها و نوشیدنی هایی که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند، بپرهیزید. استفاده کمتر از شراب، گوجه، مرکبات، قهوه و چای سیاه می تواند در سفید تر شدن دندان ها موثر باشد.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

مشکلات سلامتی رایج در دوران بارداری

هورمون ها اثرات متعددی بر بهداشت دهان دارند:

  • ژنژیویت. افزایش جریان خون در دوران بارداری باعث می شود بافت های نرم بدن ورم کنند و ملتهب شوند. به همین دلیل است که در دوران بارداری، لثه ها معمولا ملتهب و متورم هستند. همچنین، تجمع پلاک بر روی دندان ها می تواند شدت التهاب را افزایش دهد.
  • خون ریزی بیش از حد. ژنژیویت، احتمال خون ریزی لثه ها را افزایش می دهد.البته، تغییرات در ترشح بزاق و تجمع پلاک نیز می توانند خون ریزی را بیشتر کنند.
  • فرسایش مینای دندان. اگر دندان ها مرتبا در معرض غذا های اسیدی و اسید معده قرار بگیرند، مینای دندان ها فرسوده می شود. بسیاری از زنان باردار، در هنگام صبح دچار حالت تهوع می شوند و استفراغ می کنند. اگر این اتفاق چندین بار تکرار شود، ممکن است مینای دندان ها آسیب ببیند. پس از بالا آوردن، باید دهان را با آب شست و پس از گذشت مدتی، مسواک زد. استفاده زودهنگام از مسواک می تواند به مینای دندان ها آسیب برساند.
  • پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها. در دوران بارداری، بسیاری از زنان تمایل به خوردن مواد غذایی شیرین دارند. در نتیجه، احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها افزایش می یابد. برای جلوگیری از پوسیدگی، باید پس از هر وعده غذایی از مسواک و خمیردندان استفاده کرد.
  • تومور های بارداری در دهان. در حین بارداری، ممکن است زواید کوچکی به نام گرانولوم های پایوژنیک (pyogenic granulomas) در دهان رشد کنند. با اتمام بارداری و به دنیا آمدن فرزند، این گرانولوم ها به صورت خود به خود از بین می روند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر استرس بر سلامت دهان و دندان کودکان

بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک در هنگام بارداری

بسیار مهم است که در دوران بارداری، حداقل روزی 2 بار دندان هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین، می توانید هر شش ماه برای جرمگیری، به دندانپزشک مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از مشکلات مختلف دندانی جلوگیری کند.

انجام بسیاری از پروسه های دندانپزشکی در دوران بارداری، بلامانع است. می توانید دندان هایتان را پر کنید، بکشید و یا حتی عکس رادیوگرافی تهیه کنید. برای راحتی بیشتر خودتان، می توانید این پروسه ها را پس از اتمام دوران بارداری انجام دهید.

کلام آخر

خطرناک یا بی خطر بودن پروسه های سفید کردن دندان ها در زمان بارداری، هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. اما از آنجایی که در زمان بارداری، بدن راحت تر دچار آسیب می شود، بهتر است پروسه هایی مانند سفید کردن دندان ها را پس از به دنیا آمدن نوزاد انجام دهید. در نهایت، قبل از انجام هر کاری باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code