آیا روکش دندان می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

روکش دندان چیست؟ آیا روکش دندان باعث بوی نامطبوع در دهان می‌شود؟ آیا از کاربرد روکش دندان در دندانپزشکی اطلاعی دارید؟ روکش دندان یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد در دندانپزشکیبرای کمک به حفظ ساختار دندان ها و زیبایی بیشتر آنها است؛ اما آیا این روش درمانی میتواند از عوامل بوی نامناسب دهان باشد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما تا آخر این مقاله باشید.

بوی بد دهان به چه علت رخ می ‌دهد؟

بوی بد دهان یا هالیتوسیس یکی از مشکلات دهانی شایع در بین عموم مردم است که می‌تواند باعث ناراحتی‌های مختلفی برای فرد و دیگران شود . همین موضوع باعث شده تا افراد برای درمان این بیماری به سوی قرص‌های خوشبو کننده مانند نعناع، آدامس، اسپری و دهان‌شویه بروند. علت اصلی بوی بد دهان چیست؟ اغلب منشأ بوی بد دهان در داخل خود دهان است.

 به عنوان مثال برخی اوقات این منبع بو ذرات مواد غذایی است که در دهان مانده و تبدیل به باکتری و میکروب می‌شوند. بیشتر این میکروب‌ها در قسمت ته حلق جمع شده و به مرور زمان بوی بدی را در دهان ایجاد می‌کنند. از دیگر جاهایی که داخل دهان باکتری‌ها و میکروب‌ها جمع می‌شوند، می‌توان به قسمت‌های مختلف از دندان‌ها مانند لابه‌لای دندان‌ها و زیر لثه اشاره کرد. تمامی این قسمت‌ها، قسمت‌های بسیار عالی و مناسب جهت تشکیل پلاک بوده که باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. همچنین بوی بد موجود در دهان در برخی از افراد به دلیل داشتن عفونت سینوس یا نای بوده که به عنوان عامل مشکلات مربوط به سلامت بدن به حساب می‌آیند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت و التهاب پالپ دندان

پس اگر شما بهداشت دهان و دندان خود را به درستی انجام ندهید باکتری‌ها در قسمت‌های مختلف دهان از جمله محل اتصال روکش با دندان و روی روکش تجمع پیدا کرده و به مرور زمان باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. همچنین اگر دندانی که روکش شده در طول زمان دچار پوسیدگی شود شما با بوی ناخوشایندی مواجه خواهید شد. از طرف دیگر اگر روکش دندان به صورت اصولی در دهان قرار گیرد، به هیچ وجه باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی‌شود.

 بوی بد دهان ناشی از روکش دندان

بوی بد دهان ناشی از روکش دندان

روکش دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی ترمیمی

روکش دندان یا ترمیم ریختگی نوعی درمان در دندانپزشکی است که شکل دندان از بین رفته را بازسازی می‌کند. همان طور که در بالا گفتیم اگر یکی از دندان‌های شما دچار خرابی شد دندانپزشک برای درمان آن و افزایش استحکام دندانها از روکش دندان استفاده می‌کند. برای قرار دادن روکش بر روی دندان لازم است تا دندان آماده شود. برای آماده شدن دندان، بخش‌های مختلفی از آن تراش خورده و سپس از دندان مورد نظر قالب گیری شود. سپس روکش دندان ساخته شده و با استفاده از چسب روی دندان قرار میگیرد. روکش دندان به طور کلی در دندانپزشکی ترمیمی به انواع روکش های تمام سرامیک، روکش های تمام فلز و روکش های فلز سرامیک یا PFM دسته بندی میشوند که هریک از آنها بر اساس شرایط بیمار و صلاحدید متخصص مورد استفاده قرار میگیرد.

اما کاربرد روکش دندان در دندانپزشکی ترمیمی چیست؟ روکش دندان یکی از درمان‌های موجود در دندانپزشکی بوده که جزو دندانپزشکی ترمیمی به حساب می‌آید. روکش دندان کاربرد‌های مختلفی در درمان داشته که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. محافظت در برابر دندان اندو شده در برابر شکسته شدن
  2. رفع عدم زیبایی و ناهماهنگی بین دندان‌های دیگر
  3. بهبود و اصلاح کردن فرآیند جویدن در بیمار
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه که باید در مورد کشیدن دندان بدانیم

بوی بد دهان ناشی از روکش دهان

. در پاسخ به این سوال که آیا روکش دندا، به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود باید بگوییم خیر. روکش دندان یک نوع روش درمانی بوده که افراد زیادی در سطح جهان از آن استفاده می‌کنند.پس باید به این نکته اشاره کرد که روکش دندان به خودی خود دلیلی بر بوی بد دهان نیست، بلکه عامل‌های دیگری مانند پوسیدگی دندان‌های روکش شده می‌تواند دلیلی برای ایجاد بوی بد در دهان شوند؛ اما اگر بوی بدی از روکش دندان‌های شما ساطع می‌شود علت آن رشد انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها در روی روکش یا محل اتصال روکش و دندان است. از طرف دیگر اگر روکش شما به درستی روی دندان و لثه قرار نگیرد، مکانی مناسب جهت جمع شدن انواع مواد غذایی به حساب می‌‌آید. این موضوع باعث می‌شود تا در طول زمان انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها در این نقاط تولید و رشد کنند. عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان میتواند از اصلی ترین دلیل بوی بد دهان پس از انجام روکش دندان باشد که با رعایت آن میتوان به طور چشمگیری این مشکل را درمان نمود.

 بوی بد دهان ناشی از روکش دندان

بوی بد دهان ناشی از روکش دندان

چگونه از بوی بد دهان پس از روکش دندان جلوگیری کنیم؟

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی از روکش دندان استفاده می‌کنید و می‌خواهید از ایجاد بوی بد دهان خود جلوگیری کنید، مطالعه این قسمت از مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روکش دندان روشی نوین برای درمان بوده که امروزه افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. این روش درمانی علاوه‌ بر مزایایی که دارد به عنوان کم خطرترین درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی به حساب می‌آیند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرم گیری دندان ها

چگونه می‌توان از ایجاد بوی بد دهان پس از قرار گرفتن روکش جلوگیری کرد؟ در اولین قدم بهداشت دهان و دندان خود را به درستی انجام دهید. به طور مرتب دندان‌های خود را در طول روز به مدت 2 بار مسواک بزنید. بعد از خوردن غذا حتما از نخ دندان استفاده کنید تا باقی مانده غذاهایی که در لابه‌لای دندان خود مخصوصا در نواحی نزدیک به روکش دندان است، از بین رفته و تمیز شوند. یک کلینیک بسیار معتبر و عالی جهت چکاپ‌های دوره‌ای انتخاب کنید. چکاپ‌هایی به صورت ۳ الی ۶ ماه زیر نظر دندانپزشک متخصص داشته باشید تا در صورت بروز هر نوع مشکلی دندانپزشک در اسرع وقت مشکل شما را حل کند.

 بوی بد دهان ناشی از روکش دندان

بوی بد دهان ناشی از روکش دندان

سخن پایانی

روکش دندان یکی از روش‌های  بسیار عالی و کاربردی در حفظ ساختار دندان های آسیب دیده و زیبایی بیشتر لبخند است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی ممکن است بوی بسیار نامطبوعی از روکش دندانی شما ساطع شود. شما با رعایت نکات بهداشتی و شست‌وشوی به موقع می‌توانید از ایجاد بوی بد در دهان خود در اطراف روکش دندان جلوگیری کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code