آیا نوشیدن قهوه باعث تغییر رنگ دندان ها می شود؟

بسیاری از افراد، روز خود را با یک فنجان قهوه آغاز می کنند. اما، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که نوشیدن قهوه ممکن است رنگ دندان هایتان را تغییر دهد؟ اگر شما هم از دوست داران قهوه هستید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید. قانون عامی ای وجود دارد که هر آنچه لباس هایتان را لک کند، می تواند روی دندان هایتان نیز لک ایجاد کند. این قانون در مورد قهوه صدق می کند. قهوه حاوی ماده ای به نام تانن (tannin) است. تانن ها یکی از انواع پلی فنول ها هستند که در آب تجزیه می شوند. این ماده، در نوشیدنی هایی مانند چای و شراب وجود دارد.

تانن ها باعث چسبیدن ذرات رنگ به دندان ها می شوند. در نتیجه، دندان ها ظاهری زرد رنگ پیدا می کنند. حتی نوشیدن یک فنجان قهوه هم می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. آیا روشی برای جلوگیری از لک شدن دندان ها وجود دارد؟ در ادامه مقاله، به این سوال می پردازیم.

از بین بردن لکه های دندان ناشی از نوشیدن قهوه

اگر طرفدار سرسخت قهوه هستید، نیازی به نگرانی نیست. در مواردی، تمیز کردن تخصصی دندان ها نزد دندانپزشک می تواند این لکه ها را برطرف کند. به همین دلیل، هر شش ماه یک بار برای انجام چکاپ و تمیز کردن تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تارتار دندان چیست و چگونه تشکیل می ‌شود؟

می توانید از برخی روش های خانگی نیز کمک بگیرید. البته بهتر است قبل از انجام آن ها با دندانپزشک خود مشورت کنید. برای مثال، دو بار در ماه مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین می تواند باعث سفیدی بیشتر دندان ها شود. به علاوه، می توانید از خمیردندان های سفیدکننده استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از محصولات سفیدکننده، از دندانپزشک خود سوال کنید.

همچنین، کیت هایی خانگی برای سفید کردن تخصصی دندان ها وجود دارد. استفاده از این کیت ها را با دندانپزشک خود مطرح کنید. مسواک های برقی نیز می توانند کمک کننده باشند؛ زیرا قدرت پاک کنندگی بیشتری از مسواک های معمولی دارند. حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه باید دندان های خود را مسواک بزنید.

 تاثیر قهوه بر روی دندان

تاثیر قهوه بر روی دندان

معایب دیگر قهوه برای دندان ها

مانند هر نوشیدنی دیگری (به جز آب)، قهوه باعث رشد باکتری ها در دهان می شود. رشد باکتری ها ممکن است به فرسایش دندان ها و مینای آن ها منجر شود. در این حالت، دندان ها نازک و شکننده می شوند. قهوه می تواند سبب ایجاد بوی بد دهان شود؛ چراکه به سطح زبان می چسبد. برای جلوگیری از این مشکلات، پس از خوردن یک وعده غذایی قهوه بنوشید و پس از نوشیدن آن، دندان ها و زبان خود را با مسواک به خوبی تمیز کنید.

 تاثیر قهوه بر روی دندان

تاثیر قهوه بر روی دندان

جلوگیری از ایجاد لکه های ناشی از قهوه

اگر نمی توانید قهوه را از برنامه غذایی خود حذف کنید، میزان مصرف آن را کاهش دهید. برای مثال، صبح ها قهوه بنوشید و پس از آن چای سبز را در برنامه روزانه خود قرار دهید. بهتر است همراه با قهوه، شکر و خامه مصرف نکنید؛ زیرا سرعت رشد باکتری ها را افزایش می دهند. قهوه خود را در یک وعده بنوشید؛ نه این که جرعه جرعه در طول روز آن را تمام کنید. با انجام این کار، از تجمع باکتری ها جلوگیری می شود. به علاوه، پس از تمام کردن قهوه بهتر است یک لیوان آب بنوشید تا دندان ها کمی تمیز شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیگار چه تأثیری در خونریزی لثه دارد؟

اگر قهوه سرد را ترجیح می دهید، برای نوشیدن آن از نی استفاده کنید. در این صورت، احتمال ایجاد لکه بر روی دندان کاهش می یابد. در آخر، حدود 30 دقیقه پس از نوشیدن قهوه، دندان هایتان را با مسواک تمیز کنید.

به یاد داشته باشید که قهوه نوشیدنی اسیدی است. اگر بلافاصله پس از مصرف آن مسواک بزنید، دندان ها آسیب می بینند و مینای دندان ها ضعیف می شود. بنابراین، مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن قهوه می تواند باعث ایجاد لک بر روی دندان ها شود. مصرف برخی مواد غذایی می تواند این لکه ها را برطرف کند. برای مثال، میوه جات و سبزیجات خام مانند توت فرنگی و لیمو فیبر بسیار زیادی دارند و می توانند با از بین بردن باکتری ها، دندان ها را تمیز کنند.

 تاثیر قهوه بر روی دندان

تاثیر قهوه بر روی دندان

دیگر مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند

قهوه تنها نوشیدنی نیست که می تواند بر روی دندان ها لک ایجاد کند. برای داشتن دندان هایی سفید و بی نقص، باید از مصرف بی رویه برخی مواد غذایی بپرهیزید؛ مانند:

  • شراب قرمز
  • بلوبری، آلبالو، تمشک
  • گوجه و سس های گوجه
  • نوشابه
  • چای سیاه
  • آبنبات چوبی
  • نوشیدنی های ورزشی

خبر خوب برای دوستداران قهوه

اگر قهوه جزئی از برنامه غذایی روزانه شما است، می توانید همچنان دندان های سفید و بی نقصی داشته باشید. فقط کافی است تعادل را در نوشیدن آن رعایت کنید. توصیه دندانپزشکان، نوشیدن حداکثر دو فنجان قهوه در روز است. به علاوه، باید دندان هایتان را با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کنید و برای چکاپ دوره ای، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر

می توانید برای کاهش تماس قهوه با دندان ها، هنگام نوشیدن از نی استفاده کنید. در این صورت، احتمال ایجاد لک بر روی دندان ها کاهش می یابد.

کلام آخر

همانطور گفته شد، قهوه و بسیاری از دیگر نوشیدنی ها و مواد غذایی می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. اما اگر به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید و در نوشیدن قهوه تعادل را رعایت کنید، جای نگرانی نیست. بهتر است بیش از دو فنجان در روز قهوه ننوشید. به یاد داشته باشید که نباید بلافاصله پس از نوشیدن قهوه، دندان هایتان را مسواک بزنید؛ زیرا قهوه اسیدی است. همچنین، اگر قهوه جزئی از برنامه غذایی هر روزتان است، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان ها تحت کنترل باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code