تغذیه مناسب پس از روکش دندان

امروزه با عدم رعایت موارد بهداشتی در زمینه دندان، افراد زیادی دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. در برخی موارد پوسیدگی دندان تا حدی پیشروی می‌کند که زیبایی و کارایی چندانی برای آن باقی نمی‌ماند. در این صورت دندانپزشک به بیماران توصیه می‌کنند برای حفظ ساختار دندان و جلوگیری از آسیب بیشتر به آن، از روکش‌های دندان استفاده نمایند. با قراردادن روکش دندان، می‌توان از زیبایی و کارایی آن تا مدت زیادی استفاده کرد، اما استفاده از این روش نیازمند مراقبت‌های بسیاری بوده که یکی از آن‌ها تغذیه مناسب پس از روکش دندان است. با رعایت چنین مواردی می‌توانید طول عمر روکش دندان خود را بالا ببرید.

روکش دندان و کاربردهای آن

علاوه بر درمان پوسیدگی دندان ها، حفظ زیبایی و ظاهر انها نیز از جمله عوامل مهم برای مراجعه کنندگان است. دندانپزشک متخصص در این زمینه با توجه به مقدار آسیب‌ وارد شده به قسمت نسج دندان، به استفاده از روکش‌های مناسب اقدام می‌کند. در مواردی که بافت پوششی روی دندان‌ها تخریب‌ شده باشد، متخصص با استفاده از روکش دندان به ترمیم این بافت ارزشمند کمک می‌نماید. همچنین افرادی که به سلامت دندان‌های خود اهمیت ویژه می‌دهند نیز از این روش بهره می‌برند.

در برخی از بیماران دندان‌های پیش به‌ شکل غیر متعارف و ژنتیکی، کوچک و نوک‌تیز هستند. روکش دندان توسط متخصص به شکل مناسب و استاندارد، برای بیمار تنظیم‌ می‌شود. دندان‌های آسیب ‌دیده و شکسته کودکان و بزرگسالان با استفاده از روکش دندان پوشش داده خواهد شد. البته این روش زمانی به‌ کار برده می‌شود که شکستگی دندان بیمار بیش از مقداری است که با مواد دیگر ترمیم شود. بیمارانی که دچار ساییدن بی‌رویه دندان‌ها روی هم هستند پس از مدتی برآمدگی‌ دندان‌های خود را از دست می‌دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا روکش دندان می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

روکش دندان می‌تواند نبود برآمدگی‌های مفید دندان را جبران کند. دندان‌هایی که تحت درمان متخصص دندانپزشک قرار دارند بسیار حساس خواهند بود. مثلاً در بعضی مواقع عصب‌کشی دندان موجب کمبود آب کافی در ساختار دندان خواهد شد. این کمبود به شدت موجب تضعیف استحکام دندان و شکستن آن می‌شود. دندانپزشک در این موقعیت از روکش برای محافظت بافت داخلی دندان استفاده می‌کند.

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

مواد تشکیل‌ دهنده روکش دندان

روکش دندان باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشد که با متابولیسم بدن بیمار سازگاری داشته باشند. محیط داخلی دهان همیشه دارای رطوبت بوده و امکان به ‌کارگیری موادی که در مقابل رطوبت ایستادگی ندارند، در ساخت روکش‌های دندان جایگاهی نخواهند داشت. همچنین این مواد نباید برای لثه و سایر دندان‌ها ایجاد حساسیت کنند. فلز طلا با ویژگی‌هایی شامل سخت‌ بودن، فاقد ایجاد حساسیت بدن، در عین حال که سبک بوده دارای قدرت و استحکام عالی در برابر ضربه است؛ اما با این حال امروزه افراد کمتری از روکش‌های طلا برای دندان‌های پیش استفاده می‌کنند.

روکش‌های دندان از جنس طلا قیمت بالایی دارند و از نظر ظاهری و زیبایی نیز مقبولیت زیادی ندارند. بنابراین روکش‌هایی با جنس سرامیکی و فلزی در این باره بیشتر از سایرین مطرح شده‌اند. یکی از این روکش‌های مطرح زیرکونیا بوده که از نظر جلوه، زیبایی قابل قبولی برای بیماران داشته است. روکش‌های سرامیکی و پرسلن نیز در علم دندانپزشکی اخیر بسیار رایج هستند. روکش‌های جدید توانایی همگونی از لحاظ رنگی با دیگر دندان‌ها را دارند. متخصص می‌تواند رنگ روکش را مطابق دندان‌های خود بیمار تطبیق دهد.

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

مراقبت از روکش دندان چگونه است؟

مراقبت از روکش دندان شامل روند و مراحل مخصوص به خود است. افرادی که تغذیه مناسب پس از روکش دندان برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد باید از این نکات آگاه باشند. بیماری که به روکش دندان نیاز دارد پس از طی روند درمانی مانند عصب‌کشی، با توجه به اندازه‌های دندان آسیب‌ دیده روکش آن تهیه می‌شود. روکش‌های دندان در لابراتوارها با جدیدترین علم روز در زمینه دندانپزشکی طراحی‌ شده است. جنس مواد به ‌کار رفته در روکش‌های سرامیکی با کیفیت‌تر از سایرین بوده و به لبخند بیماران زیبایی می‌بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی کامل با درمان ریشه یا عصب کشی دندان

پس از اندازه‌گیری جایگاه روکش دندان، متخصص می‌تواند با استفاده از CAD CAM نوع روکش انتخاب‌ شده توسط فرد را طراحی کند. برای قابل استفاده‌ بودن آن‌ها، دندانپزشک یک چسب مخصوص را بین روکش و دندان بیمار قرار می‌دهد. این چسب در اوایل جایگذاری حساس بوده و به مرور استحکام لازم را پیدا می‌کند. اگر فرد بیمار پس از این جایگذاری دچار مشکلات لثه، التهاب‌ها و… شود باید به آن توجه کند. مراقبت از دندانی که به‌ تازگی روکش روی آن گذاشته ‌شده است کار سختی نیست. مانند سایر اعضای بدن، دندان‌ها نیز به رسیدگی و توجه احتیاج دارند.

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

غذاهای مجاز پس از روکش دندان

با توجه به تنوع مختلف روکش‌های دندان، پس از نصب آن‌ها روی دندان فرد بیمار باید یک سری موارد را در خصوص میل‌ کردن غذا رعایت نماید. روکش‌ها در دو نوع روکش‌های دائمی و روکش‌های موقتی هستند. روکش‌های موقتی بیشتر از نوع دیگر به مراقبت احتیاج دارند. دندانپزشکان به بیمارانی که از این دو نوع روکش استفاده می‌کنند نکاتی را گوشزد می‌نمایند. یکی از این نکات خوردن غذاهای نرم و مفید مانند پاستا، پوره سیب‌زمینی و… است.

خوراکی های ممنوعه پس از روکش دندان

در ابتدای نصب روکش روی دندان، افراد باید بیشتر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهند. برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها از رنگدانه‌های تیره تشکیل ‌شده‌اند که روی درخشندگی و رنگ روکش تأثیر می‌گذارند. بهتر است فرد از مصرف نوشیدنی‌هایی همچون قهوه و چای به صورت افراطی پرهیز نماید اما در صورت عدم پرهیز از نی برای نوشیدن استفاده کنند. این موارد بیشتر برای روکش‌های موقتی تذکر داده می‌شوند اما روکش‌های دائمی نیز از این قائده مستثنی نیستند.

تغذیه مناسب پس از روکش دندان دائمی، چنان اهمیت دارد که یکی از عوامل پایداری و طول عمر آن محسوب می‌شود. استعمال دخانیات مانند تنباکو روی رنگ و استحکام چسب روکش دندان تأثیر منفی می‌گذارد. مصرف مواد غذایی که احتیاج به جویدن زیاد دارند و در دسته غذاهای سفت قرار می‌گیرند، به شدت مضر خواهند بود. در حالت عادی یک شخص که از دندان‌های سالمی برخوردار است، باید در برابر نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد از آن‌ها مراقبت کند. این نوع مراقبت شامل افرادی که دندان‌های آن‌ها شامل روکش است نیز می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان

خوردن پاپ‌کورن، خوراکی‌های شیرین که به دندان می‌چسبند، غذاهایی با رنگدانه‌های زیاد و غذاهای ترد امکان آسیب به روکش دندان را خواهند داشت. این افراد باید سعی داشته باشند حین جویدن مواد غذایی مانند نان و گوشت به ‌آرامی غذا را له کنند. غذاهایی که رنگدانه زیادی دارند شامل قهوه، سس‌های فلفلی، توت، نوشابه و چای سیاه می‌شوند.

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

تغذیه مناسب پس از روکش دندان

پرسش متداول تغذیه مناسب پس از روکش دندان

بیشتر افرادی که به تازگی با روکش دندان و انواع آن آشنا شده‌اند سؤال‌هایی در این زمینه دارند. یکی از متداول‌ترین سؤالات این است که:

آیا روکش دندان برای من مناسب است؟

دندانپزشکان در بیشتر مواقع از روکش دندان جهت محافظت از بافت دندان بهره می‌برند. مواردی که پزشک ترجیح می‌دهد تا روکش‌های دندان را برای درمان بیمار استفاده کند شامل موارد زیر می‌شود:

  • پوسیدگی شدید دندان و آسیب به آن
  • سطوح دندان بیمار به دلایلی چون دندان قروچه دچار ساییدگی زیاد شده باشد.
  • شکستگی در دندان ها

ناگفته نماند دندانپزشکان قبل از روکش دندان باید اول ناهنجاری‌های آن را درمان کنند.

کلام پایانی

تغذیه مناسب پس از روکش دندان به دوام و زیبایی آن کمک شایانی می‌کند. افرادی که دندان‌های آسیب دیده دارند می‌توانند با استفاده از روکش‌ها به‌ خوبی از یک لبخند زیبا برخوردار شوند. در صورتی که بیماران از مواد غذایی رنگدانه‌دار استفاده کردند، با قرقره آب خالی هم قادر هستند از دندان‌های خود محافظت نمایند. با رعایت نکات محافظت از روکش‌های دندان، افراد قادر هستند طی مدتی پس از نصب آن مواد غذایی را مانند افراد عادی میل نمایند و طول عمر روکش دندان را افزایش دهند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code