علل درد ناگهانی دندان ها

اگر در لثه ها و یا دندان هایتان درد ناگهانی حس کردید، بدانید که تنها نیستید. بر اساس داده های آماری، 22 درصد از بزرگسالان درد در دندان، لثه و یا فک را حداقل یکبار در هر 6 ماه، تجربه می کنند. از رایج ترین دلایل احساس درد در دندان ها، می توان به افزیش حساسیت دندان، شکستگی و یا عفونت دندان اشاره کرد. خبر خوب این است که مشکلاتی که درد دندان را ایجاد کرده اند معمولا به آسانی توسط دندانپزشک درمان می شوند. در ادامه، به 10 علت وجود درد در دندان ها می پردازیم.

دندان ها در معرض گرما یا سرمای شدید قرار بگیرند

حساسیت دندان، در اثر ساییدگی مینای دندان و یا اعصاب آن ایجاد می شود. زمانی که فرد غذا و یا نوشیدنی بسیار سرد و یا بسیار گرم را می خورد و یا می نوشد، ممکن است درد ناگهانی را در دندان های خود حس کند.

درد ناگهانی دندان ها

تحلیل لثه ها (gum recession)

لثه، بافت نرم و صورتی رنگی است که روی استخوان ها قرار می گیرد و ریشه دندان ها را می پوشاند. این بافت نرم، از انتهای اعصاب دندان ها نیز محافظت می کند. بت افزایش سن و یا مراقبت نادرست، ممکن است لثه ها فرسوده شوند و تحلیل پیدا کنند. با عقب رفتن لثه ها، ریشه دندان ها نمایان می شوند و بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند. به علاوه، تحلیل لثه، احتمال ابتلا به بیماری های پریودنتال (بیماری های مربوط به لثه) و عفونت را افزایش می دهد. اگر فردی حس می کند که دندان هایش حساس تر از قبل شده است، ممکن است به تحلیل لثه دچار شده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید در مورد دندان درد بدانید

ساییدگی مینا و عاج دندان

بر اساس داده های به دست آمده، حدود 12 درصد از مردم، از حساسیت بیش از حد مینا وعاج دندان رنج می برند. این وضعیت باعث ایجاد حس ناراحتی و درد مخصوصا در هنگام غذا خوردن می شود. این نوع حساسیت می تواند در اثر مصرف زیاد مواد غذایی اسیدی، محکم مسواک زدن و عوامل دیگر ایجاد شود. در واقع، مینای دندان که نقش محافظتی دارد، به تدریج در اثر این عوامل از بین می رود و دیگر جایگزین نمی شود. در نتیجه، فرد در هنگام غذا خوردن، در دندان های خود درد شدیدی را حس می کند. به اصطلاح گفته می شود که این درد، نخاع فرد را به لرزه در می آورد.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نیز می تواند مسئول ایجاد حس درد در دندان ها باشد. پوسیدگی می تواند برای مدت زیادی، به مقدار کم در اطراف مینای دندان وجود داشته باشد، بدون اینکه در فرد احساس دردی را به وجود بیاورد. زمانی که پوسیدگی، پیشرفت می کند و کم کم به عفونت تبدیل می شود، فرد نیز درد را در دندان خود حس می کند.

عفونت لثه

بیماری لثه یا همان بیماری پریودنتال (periodontal disease)، در 47 درصد از جمعیت بزرگسالان وجود دارد. در مراحل اولیه عفونت، به آن ژنژیویت (gingivitis) نیز گفته می شود. ژنژیویت به معنی التهاب خفیف لثه است. در مراحل اولیه عفونت، فرد معمولا متوجه بیماری خود نمی شود.  با افزایش شدت بیماری، ممکن است علائمی مانند ازیاد حساسیت دندان ها و لثه ها به وجود بیاید.

شکستگی دندان و یا روکش دندان

ایجاد شکستگی در دندان و یا روکش دندان می تواند باعث افزایش حساسیت و همین طور درد در دندان ها بشود. در مواردی شکستگی به وجود آمده آنقدر کوچک است که خود فرد متوجه آن نمی شود ولی همان شکستگی کوچک می تواند درد ایجاد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های مختلف برای ترمیم یا جایگزینی دندان ها

عفونت سینوس

یکی از نشانه های وجود عفونت در سینوس، احساس درد در دندان ها د استخوان فک است. هنگامی که سینوس ها ملتهب می شوند و فشار درون آن ها به دلیل عفونت بالا می رود، ممکن است به انتهای اعصاب دندان ها فشار بیاورند. بدین طریق دندان درد ایجاد می شود.

فشار دادن دندان ها و فک بالا و پایین بر روی هم

ساییدن و فشار دادن دندان ها و دو فک بر روی همدیگر، می تواند ازیاد حساسیت مزمن را در دندان ها به وجود بیاورد. بسیاری از افراد در اثر استرس، کمبود خواب و عوامل دیگر به صورت ناخودآگاه دندان هایشان را روی هم فشار می دهند. این عادت در طول زمان، باعث ساییدگی مینای دندان می شود و سپس حس درد در دندان ها پدید می آید. از آنجایی که فرد از عادت ناخودآگاه خود خبر ندارد، علت ایجاد درد برای او مبهم است.

درمان های دندانپزشکی

بعضی از پروسه های درمانی دندانپزشکی مانند پر کردن دندان ها، میزان حساسیت اعصاب دندانی را افزایش می دهند و در نتیجه فرد ممکن است دچار دندان درد شود. ازیاد حساسیت ایجاد شده در اثر درمان های دندانپزشکی معمولا تا دو هفته طول می کشد.

محصولات مورد استفاده برای بلیچینگ دندان

روش های مختلف بلیچینگ و سفید کردن دندان ها، می تواند باعث افزایش حساسیت دندان ها بشود. دردی که در اثر استفاده از محصولات بلیچینگ به وجود می آید، معمولا گذرا است. در صورتی که فرد استفاده از این محصولات را متوقف کند، درد دندان نیز از بین می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا سیر می تواند در درمان دندان درد موثر باشد؟

چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد برای اولین بار است که در زندگی خود درد دندان را تجربه می کند، بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند. در مواردی، درمان بسیار آسان است و حتی ممکن است استفاده از یک خمیردندان کاهش دهنده حساسیت، کفایت کند. دندانپزشک پس از انجام معاینه و بسته به تشخیص خود، می تواند برای کاهش درد، اعمالی مانند پرکردن و یا کشیدن دندان را انجام دهد.

بعضی از علائم و نشانه ها، تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شوند و در صورت مشاهده آن ها بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه شود. این نشانه ها عبارتند از:

• دندان دردی که بیش از 48 ساعت طول کشیده است.
  • درد تپنده و تیزی که از شدتش کاسته نمی شود.
  • سردرد میگرنی که باعث درد دندان شده است.
  • درد دندانی که با تب همراه باشد.

عوامل متعددی می توانند در ایجاد درد در دندان ها نقش داشته باشند. بیشتر آن ها به فرسودگی لثه و یا مینای دندان مربوط هستند. در صورتی که به طور ناگهانی دچار دندان درد شدید، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیدید. با اینکه دندان درد، مورد اورژانسی محسوب نمی شود، بهتر است در اسرع وقت دندانپزشک شما را معاینه کند تا علت درد مشخص شود.