عصب کشی دندان های جلویی

پروسه عصب کشی (root canal)، برای بسیاری ناخوشایند است. با این حال، این درمان دندانپزشکی یکی از رایج ترین پروسه هایی است که بر روی دندان ها صورت می گیرد. برای مثال، سالانه بیش از 15 میلیون عصب کشی در ایالات متحده آمریکا انجام می شود. عصب کشی معمولا ساده و بدون درد است. طی آن، پالپ (pulp) آسیب دیده یا عفونی از دندان خارج و جای آن با ماده خاصی پر می شود. در نهایت، روکش محافظی بر روی دندان قرار می گیرد.

عصب کشی دندان های جلویی ساده تر از سایر دندان ها است. در ادامه این مقاله، بیشتر به این موضوع می پردازیم.

مراحل عصب کشی دندان های جلویی به چه صورت است؟

به طور معمول، مراحل عصب کشی دندان های جلویی به صورت زیر است:

• ابتدا، دندانپزشک عکس رادیوگرافی دندانی را که به عصب کشی نیاز دارد، بررسی می کند.
  • سپس، دندان و ناحیه اطراف آن را به صورت موضعی، بی حس می کند.
  • اطراف دندان مورد نظر، حایلی قرار داده می شود تا لثه ها و سایر بخش های دهان در زمان انجام عصب کشی، تحت تاثیر قرار نگیرند.
  • دندانپزشک، اطراف دندان را از لحاظ وجود بافت های مرده، آسیب دیده یا عفونی بررسی می کند.
  • مینای دندان با دریل مخصوص سوراخ می شود تا دندانپزشک بتواند به پالپ زیر آن دسترسی پیدا کند.
  • بافت های آسیب دیده، پوسیده، مرده و عفونی ریشه دندان برداشته می شود.
  • در مرحله بعد، دندانپزشک بخش خالی شده را خشک می کند.
  • فضای خالی تمیز شده، با پلیمری از جنس لاتکس پر می شود.
  • سوراخ ایجاد شده در دندان، به طور موقتی با ماده ای پر می شود. بدین ترتیب، دندان در دوران بهبودی از آسیب و عفونت در امان باقی می ماند.
  • پس از بهبودی، روکش دائمی روی دندان قرار می گیرد و از دندان در برابر عفونت ها و آسیب ها محافظت می کند. طول عمر روکش های دائمی معمولا 10 سال است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علامت های پوسیدگی و کرم خوردگی دندان

چرا عصب کشی دندان های جلو آسان تر و بی درد تر است؟

از آن جایی که پالپ کمتری در دندان های نازک جلویی وجود دارد، عصب کشی آن ها آسان تر است. همچنین، پالپ دندانی کمتر به معنی درد کمتر است. در واقع، با استفاده از بی حسی موضعی در زمان عصب کشی دندان های جلویی، فرد تقریبا هیچ دردی احساس نمی کند.

دوران بهبودی پس از عصب کشی دندان های جلو

دورران بهبودی پس از عصب کشی دندان های جلو معمولا کوتاه تر است. دندان های جلویی سریع تر بهبود پیدا می کنند.

در عصب کشی دندان های جلو، ممکن است نیازی به روکش دائمی نباشد

دندان های مولر و پری مولر، نقش اصلی را در خرد کردن و جویدن مواد غذایی ایفا می کنند. به طور کلی فشار زیادی به دندان های جلویی وارد نمی شود. در نتیجه، ممکن است نیازی به قرار دادن روکش دائم روی دندان نباشد. در این حالت، در زمان بهبودی از عصب کشی، دندان با ماده ای موقتی پر می شود. پس از بهبودی دندان، پر کردگی دائمی از جنس کامپوزیت، در دندان قرار می گیرد.

مشکلات و پیچیدگی های احتمالی

طبیعی است که پس از عصب کشی دندان، کمی احساس درد داشته باشید. این درد، پس از گذشت چند روز، به طور خود ب خودی از بین می رود. اگر پس از یک هفته، همچنان احساس درد داشتید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

به طور کلی، پروسه عصب کشی بی خطر است و عفونت های ناشی از آن به ندرت رخ می دهند. مواردی که با مشاهده آن ها باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

• درد و ناراحتی. در صورت احساس کم، زیاد یا تشدید شونده بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر فشار دادن دندان باعث درد می شود و یا نوشیدنی های سرد و گرم احساس ناراحتی را تشدید می کنند، بهتر است با فرد متخصص تماس بگیرید.
  • ترشحات و چرک. وجود ترشحات سبز یا زرد رنگ و همچنین چرک در ناحیه دندان عصب کشی شده.
  • بافت ملتهب. در صورت التهاب و قرمز شدن لثه ها، صورت یا گردن پس از انجام عصب کشی، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مزه و بوی غیرعادی دهان. ممکن است در اثر عفونت، مزه و بوی دهان تغییر نماید.
  • غیر هم ترازی بایت. اگر پرکردگی موقت و یا روکش جا به جا شود، امکان دارد دندان ها نامرتب و غیر هم تراز شوند.

نکاتی در مورد دوران بهبودی پس از عصب کشی دندان

از جمله نکات مهم مربوط به سالم نگه داشتن دندان ها، پس از انجام عصب کشی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بهتر است حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه ضدعفونی کننده استفاده نمایید. هر روز، مخصوصا در روز های پس از عصب کشی دندان، از دهانشویه ضدعفونی کننده استفاده کنید.
  • هر شش ماه، برای چکاپ و جرم گیری دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. با انجام این کار، دندان ها و لثه هایتان سالم باقی می مانند و عفونت یا بیماری های دهان به موقع درمان می شوند.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت یا جراحت، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه عصب کشی دندان های جلویی

هزینه عصب کشی دندان های جلویی ممکن است کمی کمتر از دندان های عقبی باشد؛ چراکه پروسه آن آسان تر است. به طور کلی، عوامل متعددی در مقدار هزینه عصب کشی دخیل هستند؛ از جمله محل زندگی و تجربه دندانپزشک.

عصب کشی دندان های جلویی

اگر دندان شما نیاز به عصب کشی داشته باشد اما این پروسه را انجام ندهید، چه اتفاقی می افتد؟

عصب کشی، درمان بسیار مناسبی برای دندان های آسیب دیده و عفونی است. عدم انجام این پروسه به پیشرفت عفونت، تجمع بیشتر باکتری ها و آسیب شدید تر منجر می شود. در واقع، دندانی که به عصب کشی نیاز دارد، بسیار ضعیف شده است. کشیدن دندان، جایگزین مناسبی برای عصب کشی نیست. بسیاری از افراد، به دلیل ترس از شدت درد عصب کشی، ترجیح می دهند دندان خود را نزد دندانپزشک بکشند. اما با پیشرفت دارو های بی حسی و ضد درد، از شدت دردناکی پروسه عصب کشی کاسته شده است. به علاوه، کشیدن دندان ها مشکلات جدی در ساختمان دهان و فک ایجاد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه

خلاصه

همانطور که گفته شد، عصب کشی دندان های جلویی پروسه ای تقریبا بدون درد و آسان است. انجام عصب کشی، تا سال های سال دندان را حفظ می کند. در صورت مشاهده علائم عفونت یا احساس درد در دندان هایتان، بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. عصب کشی به موقع دندان می تواند آن را نجات دهد و تا سال های سال حفظ کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عصب کشی دندان های جلویی، می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید.