آشنایی با کاربردهای متفاوت لیزر در دندانپزشکی

شما نیز برای درمان بیماری‌های دهان و دندان خود استفاده از لیزر را به دیگر درمان‌های سنتی دندانپزشکی ترجیح می‌دهید؟ آیا به خاطر ترس از مته‌های دندانپزشکی از درمان مشکلات دندان خود سرباز می‌زنید؟ امروزه در حوزه دندانپزشکی استفاده از لیزر برای درمان بیماری‌های مختلف دندان بسیار کاربرد پیدا کرده است. به طوری که می‌توان آن را یکی از اختراعات شگفت‌انگیز بشر دانست که در تشخیص و درمان بیماری‌ها، بهبود ظاهر دندان‌ها، کاهش خطر عفونت و سرعت روند درمان بسیار موثر بوده است. از این رو بسیاری از افرادی که به دلیل درد و ناراحتی و طول روند از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می‌کنند، می‌توانند در کلینیک‌های دندانپزشکی خواستار استفاده از لیزر باشند که بهترین و کم عارضه‌ترین نوع درمان است. از آنجایی که استفاده از لیزر در دندانپزشکی کاربردهای گسترده‌ای دارد بنابراین بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا با چند نمونه از آن‌ها آشنا شوید.

 لیزر چیست؟

لیزر دستگاهی است که پرتوهای نور و انرژی را از یک منبع خارجی دریافت کرده و با روش‌های خاصی آن‌ها را تقویت می‌کند و سپس به شکل پرتوهای نوری باریک و موازی با یکدیگر که طول موج خاصی دارند از خود ساطع می‌کند. این پرتو‌های تقویت شده را که ما به صورت تابش خطی نور می‌بینیم در حوزه دندانپزشکی کارایی متنوعی از جمله کنترل درد در هنگام جراحی، رفع پوسیدگی دندان، سفید کردن دندان و… را بدون هیچ گونه درد و خونریزی دارند. در خصوص لیزر مورد استفاده در دندانپزشکی‌ها لازم است بدانید که طول موج‌های قرمز و مادون قرمز آن برخلاف لیزرهای صنعتی کاملا ایمن بوده و خطر جهش ژنتیکی و سرطان‌زایی بیمار را تهدید نمی‌کند.

 لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

انواع لیزر مورد استفاده در خدمات دندانپزشکی

لیزرهای مورد استفاده در خدمات دندانپزشکی بسته به آنکه در چه محدوده طول موج قرار می‌گیرند به دو نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • لیزرهای بافت نرم که توان آن‌ها کم‌تر از ۰.۵ وات بوده و بیشتر در بافت نرم دندان و برای فرآیندهای ترمیم سلولی یا درمان‌های ضد التهابی استفاده می‌شوند.
  • لیزرهای بافت سخت یا همان لیزرهای پرتوان باتوانی بالاتر از ۰.۵ وات که برای بافت‌های سخت مانند بریدن استخوان و دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و دقت بالاتری نسبت به دیگر روش‌های دندانپزشکی دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل پوسیدگی دندان

لیزر در دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟

امروز در کلینیک‌های دندانپزشکی از لیزر در موارد زیر استفاده می‌کنند.

ارتودنسی

از آنجایی که ارتودنسی یکی از طولانی‌ترین درمان‌های دندانپزشکی به حساب می‌آید بنابراین افرادی که نیاز مبرمی به ارتودنسی دارند از انجام آن پشیمان می‌شوند. از این رو در برخی موارد در دندانپزشکی‌ها از لیزر استفاده می‌شود تا با استفاده از آن طول درمان ارتودنسی کاهش یافته و مرتب شدن دندان‌ها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

 لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

فرنکتومی

فرنکتومی یکی از جراحی‌های رایج در دندانپزشکی است که در آن فرنوم‌هایی که در لب بالا یا لب پایین بزرگ‌تر از حالت معمول هستند که موجب ایجاد دیاستم یا فاصله بین دندانی می‌شوند، برداشته خواهند شد. برای برداشتن این فرنوم‌های اضافی و بستن فاصله بین دندان‌ها، دندانپزشکان از لیزر یا تیغ جراحی استفاده می‌کنند که به جرئت می‌توان گفت لیزر یکی از روش‌هایی است که بیمار با حداقل درد و خونریزی مواجه می‌شود.

درمان لبخند لثه ای

اگرچه در گذشته بسیاری از افراد به خاطر پیدا شدن لثه‌هایشان در هنگام خندیدن از لبخند زدن امتناع می‌کردند اما امروزه استفاده از لیزر باعث شده تا این مشکل به راحتی و بدون تراشیدن و خونریزی برطرف شود. در این روش که طول لثه بلند با استفاده از لیزر درمانی کوتاه می‌شود، بیمار تاثیرات قابل توجهی را روی زیبایی خود خواهد دید.

 لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بسیاری از بیماران برای درمان آن به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند پوسیدگی‌های دندان است. امروز با پدید آمدن لیزر‌ها به راحتی می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کرد.  از آنجایی که با استفاده از لیزرهای دندانی CO2 وNd:YAG  کریستال‌های مینایی دندان ذوب شده و مجددا کریستاله می‌شوند، بنابراین قدرت نفوذ پذیری دندان‌ها کاهش یافته و میکروب‌ها و باکتری‌ها قادر به نفوذ در دندان‌ها نخواهند بود.

رفع تیرگی لثه

به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی لثه‌ها که می‌تواند ناشی از ژنتیک یا مصرف سیگار، دارو و… باشد موجب آزردگی خاطر بسیاری از افراد در اجتماع می‌شود. از این رو با استفاده از لیزر می‌توان بافت نرم لثه که شامل رنگدانه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگ شده است را از بین برد و رنگ صورتی طبیعی را به لثه‌ها و به تبع آن لبخندی جذاب و زیبا را به بیماران بازگرداند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های اساسی پس از انجام بلیچینگ دندان

کشیدن دندان

به جرئت می‌توان گفت که کشیدن دندان یکی از ترسناک‌ترین اقدامات در دندانپزشکی‌ها است. از این رو افرادی که به خاطر درد و خونریزی از کشیدن دندان واهمه دارند بهتر است به سراغ کشیدن دندان با استفاده از لیزر بروند. چرا که کشیدن دندان با استفاده از لیزر مزایایی چون تسریع در التیام ناحیه درمان، کاهش میزان درد و خونریزی، کمک به رشد و افزایش بافت سالم دهان و دندان کاهش عفونت‌های باکتریایی، کاهش طول درمان و افزایش ایمنی بدن را برای بیمار به همراه دارد.

بلیچینگ دندان

در صورتی که از رنگ دندان‌های خود ناراضی هستید و نمی‌توانید با استفاده از مسواک و خمیر دندان‌های سفید کننده رنگ آن‌ها را تغییر دهید، بهتر است به فکر انجام بلیچینگ دندان باشید. برای نتیجه بهتر از انجام بلیچینگ، کلینیک‌های دندانپزشکی بلیچینگ با استفاده از لیزر را به شما توصیه می‌کنند. در این روش ابتدا ماده بلیچینگ روی تمام دندان‌های بیمار قرار داده می‌شود و سپس با استفاده از نور آبی لیزر خاصیت سفیدکنندگی پیدا می‌کند.

 لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

 کاشت ایمپلنت

اگر تاکنون یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید قطعا می‌دانید که برای جایگزین کردن آن‌ها می‌بایست اقدام به کاشت ایمپلنت نمایید. به خاطر آنکه این روش درمان ظرافت و حساسیت بالایی داشته و ممکن است برای بیمار درد و رنج به همراه داشته باشد، بنابراین در هنگام انجام آن از لیزر استفاده می‌کنند. چرا استفاده از لیزر در کاشت ایمپلنت موجب سرعت بخشیدن به روند درمان، سرعت در جوش خوردن و پیوند، افزایش میزان دقت رزوه‌های ایمپلنت لیزری، درد و خونریزی کم‌تر و آسیب حداقل به بافت نرم و سخت دهان و دندان بیمار می‌شود.

کشیدن دندان عقل

از آنجایی که کشیدن دندان عقل دقت و مهارت بالایی می‌طلبد بنابراین می‌توان با استفاده از لیزر به روشی کارآمد و خاص دندان‌هایی که در مجاورت اعصاب هستند را کشید. نکته بسیار مهم در کشیدن دندان عقل با استفاده از لیزر، کاهش درد به طور چشم‌گیر پس از انجام آن است.

درمان حساسیت های دندان

حساسیت‌های شدید دندان یکی از مواردی است که هر یک از ما در طول دوره زندگی خود با آن مواجه می‌شویم. این حساسیت‌ها که به دلیل تحلیل و فرسایش لایه محافظ دندان یا همان مینا رخ می‌دهند، موجب بیرون زدن لایه حساس و نازک دندان یعنی عاج می‌شوند. برای از بین بردن حساسیت‌های دندان در حوزه دندانپزشکی معمولا از لیزر اربیوم استفاده شده که تاکنون تاثیر بسزایی روی کاهش درد و حساسیت‌های شدید دندان از خود نشان داده است.

 لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

مزایای بهره گیری از لیزر در دندانپزشکی چیست؟

آنچه موجب گشته استفاده از لیزر در دندانپزشکی طرفداران زیادی پیدا کند فواید مختلف آن است که عبارتند از:

  • عدم نیاز به بخیه روی بافت نرم
  • عدم نیاز به بی‌حسی و سر کننده در طول درمان
  • جلوگیری از عفونت
  • تسریع در بازسازی بافت و ترمیم زخم‌ها
  • آسیب حداقلی به بافت‌های اطراف محل درمان
  • درمانی بدون درد
  • کوتاه شدن طول دوره درمان
  • روش بسیار مناسب برای کودکان و بیماران مضطرب
  • حفظ حداکثر ساختار سالم دندان در هنگام برداشتن پوسیدگی
  • دقت بسیار بالا
  • خونریزی و تورم حداقلی
 لیزر در دندانپزشکی

لیزر در دندانپزشکی

سوالات متداول

  1. هزینه درمان با لیزر در دندانپزشکی چقدر است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

از آنجایی که لیزر کاربردهای گسترده‌ای در حوزه دندانپزشکی دارد، بنابراین هزینه هر کدام از اقدامات متفاوت بوده و به کلینیک و دندانپزشکی که درمان خود را به او واگذار می‌کنید نیز بستگی دارد.

  1. آیا دندانپزشکی با لیزر ایمن است؟

یکی از نگرانی‌هایی که بسیاری از افراد هنگام استفاده از لیزر در کاربردهای دندانپزشکی دارند، ایمن بودن آن است. در این خصوص باید بگوییم که لیزر روشی با حداقل تهاجم و درد است و می‌توان آن را حتی امن‌تر از روش‌های سنتی دانست.

سخن پایانی

لیزر یک روش بسیار دقیق، مطمئن و کاربردی در درمان بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان مانند بلیچینگ دندان، کاشت ایمپلنت، پیشگیری از پوسیدگی، جراحی لثه، رفع تیرگی لثه، فرنکتومی، ارتودنسی و… است که استفاده از آن نیاز به توانایی و مهارت بالای دندانپزشک دارد؛ چرا که عدم کنترل توان خروجی لیزر و زمان قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند مشکلات متعددی را برای لثه یا ساختار دندان به وجود آورد. آنچه موجب گشته تا استفاده از لیزر در حوزه دندانپزشکی محبوبیت بسیاری پیدا کند، کاهش درد، خونریزی، عفونت، تورم، عدم نیاز به بیهوشی، تسریع در روند بهبود درمان و زخم‌ها، آسیب حداقلی به بافت‌های اطراف درمان و عدم نیاز به بخیه در بافت‌های نرم دندان است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code