سیگار چه تأثیری در خونریزی لثه دارد؟

افرادی که سیگار می‌کشند و استعمال دخانیات انجام می‌دهند در معرض مستقیم ابتلا به بیماری‌های لثه، افزایش دوران نقاهت پس از بیماری‌ها، بوی بد دهان و زردی رنگ دندان‌ها قرار دارند. همچنین در برابر بسیاری از عفونت‌های دهانی مقاومت بسیار پایین‌تری خواهند داشت. نکته بسیار مهم این است که افراد سیگاری باید به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا دهان و دندان‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گیرند؛ چرا که این افراد در معرض عفونت و همچنین خونریزی لثه هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت تاثیر فزاینده‌ای که سیگار بر دهان و دندان‌ها می‌گذارد شامل پدید آوردن محلی جهت رشد و تکثیر باکتری‌ها و کم نمودن میزان خون مورد نیاز دهان است.

خونریزی لثه و علل آن

خونریزی لثه نشان‌دهنده یک بیماری و مشکل در لثه است. خونریزی لثه می‌تواند به دلیل التهاب و عفونت در بافت لثه ایجاد گردد. همچنین از نشانه‌ها و عوارضی که می‌تواند مشکلات لثه به وجود آورد ایجاد بوی بد دهان و احساس طعم بدی در دهان خواهد بود. در واقع بوی بد و احساس طعم بد در دهان را به دلیل تشکیل پلاک روی لثه می‌دانند. با افزایش تجمع باکتری‌ها در دهان بوی بدی ساطع می‌شود. علت‌های مختلفی می‌تواند باعث خونریزی لثه گردند که به عنوان مثال کمبود ویتامین سی و ویتامین کا از جمله این علل به حساب می‌آیند.

در واقع افرادی که دارای رژیم غذایی مناسب نیستند و در سبد غذایی آن‌ها ویتامین‌های گروه سی و همچنین انواع دیگر ویتامین‌ها وجود ندارد از افراد مستعد برای خونریزی لثه به شمار می‌آیند. یکی دیگر از علل خونریزی لثه می‌تواند تغییرات هورمونی باشد. این دلیل بیشتر در زمان بارداری برای خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد؛ چرا که بارداری باعث ایجاد حساسیت در لثه‌ها خواهد شد. دندان قروچه در فرد نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه به شمار رود.

افرادی که به این عارضه‌ها مبتلا هستند از مواردی به حساب می‌آیند که در آن‌ها خونریزی لثه مشاهده می‌شود. در افراد سیگاری نیز به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی احتمال خونریزی لثه وجود خواهد داشت. همچنین در افراد سیگاری و کسانی که اقدام به استعمال دخانیات می‌کنند احتمال وجود باکتری و ایجاد التهاب لثه افزایش می‌یابد.

نفش دخانیات در خونریزی لثه

نفش دخانیات در خونریزی لثه

سیگار و تأثیر آن در بیماری لثه

سیگار و انواع دخانیات دارای موادی هستند که می‌توانند به‌صورت مستقیم بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند. سیگار و دخانیات علت اصلی عفونت‌های دهان و دندان به شمار می‌روند؛ چرا که استعمال دخانیات سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌گردد و دهان مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد. در واقع به دلیل رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها احتمال التهاب و عفونت در لثه وجود دارد. لثه یکی از بافت‌های دهانی به حساب می‌آید که از مصرف دخانیات تأثیر مستقیمی می‌پذیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوراخ شدن و پوسیدگی دندان ها

زمانی‌که سیستم ایمنی بدن به واسطه استفاده از سیگار و دخانیات ضعیف می‌شود، قادر نخواهد بود تا بازخورد مناسبی در برابر انواع میکروب‌ها و عفونت‌ها از خود نشان دهد؛ به همین دلیل مشکلاتی نظیر تارتار یا عقونت های دهانی به وجود می‌آید. تشکیل تارتار در اطراف لثه بسیار خطرناک بوده و باعث لق شدن دندان‌ها و در نهایت موجب افتادن و از بین رفتن دندان می‌گردد. عارضه تارتار از جمله مشکلاتی است که به دلیل مصرف زیاد سیگار و دخانیات و عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان پدید خواهد آمد. همچنین سیگار به عنوان علت اصلی التهابات شدید دهانی و همچنین لثه گزارش شده؛ به گونه‌ای که حتی استخوان زیر لثه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

از دیگر عوارضی که مصرف سیگار به دنبال خواهد داشت، قرمزی و حساسیت شدید در لثه است. به‌طور کلی می‌توان گفت که سیگار و دخانیات باعث به وجود آمدن پلاک و باکتری در دهان می‌شوند. نیکوتینی که در سیگار موجود است به دلیل کاهش اکسیژن انتقالی به بافت نرم دهان باعث ایجاد اختلال در رگ‌های خونی خواهد شد.

در بسیاری از افراد سیگاری بیماری‌های لثه وجود دارند اما تشخیص آن‌ها به این دلیل که در این‌گونه از افراد خونریزی لثه به ندرت اتفاق می‌افتد سخت خواهد بود. در حقیقت به این دلیل که اکسیژن انتقالی به بافت نرم دهان موجب به وجود آمدن مشکل در عملکرد رگ‌های خونی می‌شود خونریزی در لثه مشاهده نخواهد شد؛ اما مشکلات التهاب و عفونت در لثه به وجود می‌آید. از آنجایی که این امر به سختی قابل تشخیص بوده اثرات ناشی از بیماری‌های شدید‌تر لثه در افراد سیگاری بیشتر به چشم می‌خورند.

نفش دخانیات در خونریزی لثه

نفش دخانیات در خونریزی لثه

نقش سیگار روی دندان ‌ها

سمومی که در دود سیگار وجود دارند باعث تغییر رنگ دندان‌ها خواهند شد. بسیاری از بیماری‌های لثه و همچنین لقی دندان و در برخی از مواقع سرطان دهان به دلیل استفاده مکرر از دخانیات است. لازم به ذکر بوده زمانی‌که فرد اقدام به مصرف سیگار و دخانیات می‌کند بزاق ترشح شده در دهان به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. سیگار و دخانیات باعث به وجود آمدن زخم و همچنین سبب کم شدن ارتفاع لثه و زرد شدن رنگ دندان‌ها می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر نوشیدنی های الکلی بر دندان ها

همچنین استفاده از سیگار موجب می‌شود تا رشد پلاک‌های میکروبی در دندان به‌صورت چشمگیری افزایش یابد. استعمال دخانیات عامل اصلی پوسیدگی دندان به شمار می‌آید. از جمله اثرات استفاده از سیگار بر دندان می‌توان به از دست رفتن زیبایی دندان‌ها، همچنین بوی بد دهان و تشکیل پلاک‌های میکروبی در دهان اشاره نمود که تنها بخشی از عوارض سیگار بر دندان‌ها خواهد بود.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با نقش سیگار بر دندان‌ها این است که فرد سیگاری ترشح بزاق کم‌تری دارد. از آنجایی که بزاق نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در شستشوی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها دارد؛ لذا با کاهش میزان بزاق دهان، احتمال پوسیدگی و همچنین احتمال ایجاد عفونت در دهان و دندان‌ها افزایش خواهد یافت. استعمال سیگار تأثیرات بسیار زیادی بر سقف دهان و بر دندان‌ها خواهد گذاشت. بیماری‌های لثه و همچنین انواع مشکلات دهان و دندان در افراد سیگاری بسیار جدی‌تر از افراد غیر سیگاری است. مصرف سیگار به دلیل دارا بودن نیکوتین در کوتاه مدت باعث زرد رنگ شدن دندان‌ها و در طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندان به رنگ قهوه‌ای خواهد شد.

نفش دخانیات در خونریزی لثه

نفش دخانیات در خونریزی لثه

آیا از خونریزی لثه در افراد سیگاری می ‌توان جلوگیری کرد؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در افراد سیگاری مشاهده می‌شود خونریزی لثه است. در واقع افرادی که به‌طور مکرر از سیگار استفاده می‌کنند مبتلا به این عارضه خواهند شد. در واقع سؤالی که پیش می‌آید این بوده که آیا می‌توان از خونریزی لثه در افراد سیگاری جلوگیری کرد؟ به این منظور باید توجه داشته باشید نکات بسیار مهمی وجود دارند که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد. در وهله اول توصیه می‌شود تا اقدام به ترک سیگار نمایید؛ اما اگر ترک سیگار به هر دلیلی برای شما سخت است حتماً برای جلوگیری از خونریزی لثه همواره بهداشت دهان و دندان خود را رعایت فرمایید.

لازم است تا مرتباً دندان‌های خود را مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمایید. همچنین استفاده از نخ دندان و دهانشویه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در برطرف نمودن باکتری‌های موجود در دهان داشته باشند که این موضوع باعث قطع خونریزی لثه نیز خواهد شد. به منظور جلوگیری از خشک شدن دهان حتماً مقدار زیادی آب بنوشید و استفاده از آدامس بدون قند را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

استفاده از آدامس باعث ترشح بیشتر بزاق دهان خواهد شد و به این دلیل که در افراد سیگاری ترشح بزاق دهان کاهش می‌یابد، بنابراین استفاده از مصرف مناسب آب و مصرف آدامس‌های بدون قند می‌تواند در افزایش ترشح بزاق تأثیر‌گذار باشد. دلیل خونریزی لثه در افراد سیگاری به وجود آمدن باکتری و التهاب موجود در لثه‌ها است. زمانی‌که ترشح بزاق فرد سیگاری به حالت نرمال برمی‌گردد احتمال قطع خونریزی نیز وجود خواهد داشت.

نفش دخانیات در خونریزی لثه

نفش دخانیات در خونریزی لثه

افراد سیگاری به چه مراقبت ‌هایی در زمینه دهان و دندان نیاز دارند؟

افرادی که اقدام به استعمال دخانیات و مصرف سیگار می‌کنند از دسته افرادی خواهند بود که مستعد بیماری‌های دهان و دندان هستند. مراقبت‌های زیادی در افراد سیگاری به منظور جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان وجود دارند. لازم است تا همواره بهداشت دهان و دندان در افراد سیگاری رعایت شود؛ به همین دلیل افراد سیگاری باید به‌صورت مکرر و دائمی به مسواک زدن با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید اقدام نمایند. همچنین استفاده از نخ دندان و دهانشویه باعث کاهش التهاب بافت‌های دهانی خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت بین ونیر دندان و روکش دندان

به این دلیل که تشکیل پلاک و همچنین پرورش باکتری‌ها در بافت دهانی افراد سیگاری بیشتر از افراد معمولی است؛ لذا استفاده از دهانشویه می‌تواند بسیاری از باکتری‌های موجود در بافت دهان را از بین ببرد و از التهاب احتمالی پیشگیری نماید. همچنین مصرف زیاد آب باعث شستشوی ناحیه دهان و دندان فرد سیگاری خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود تا افراد سیگاری به مقدار بیشتری آب مصرف کنند.

نفش دخانیات در خونریزی لثه

نفش دخانیات در خونریزی لثه

سؤالات متداول

  • آیا مصرف سیگار و دخانیات باعث به وجود آمدن مشکلات لثه می‌شود؟

بله مصرف سیگار و دخانیات یکی از عوامل مهم به وجود آمدن مشکلات لثه به شمار می‌روند؛ چرا که احتمال بروز عفونت در لثه و ایجاد پلاک روی دندان افزایش خواهند یافت.

  • آیا با انجام مراقبت‌های دهان و دندان در افراد سیگاری می‌توان از مشکلات دهان و دندان جلوگیری کرد؟

با توجه به این‌که رعایت بهداشت دهان و دندان باعث از بین رفتن باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در بافت دهانی می‌شود؛ می‌توان گفت به شکل قابل توجهی با رعایت مراقبت‌های دهان و دندان می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

  • علائم بیماری‌های لثه در افراد سیگاری چیست؟

قرمزی و تورم، همچنین التهاب، خونریزی لثه‌ها و بوی بد دهان و همچنین شل شدن دندان‌ها به دلیل تغییر در بافت دندان از علائم بیماری لثه در افراد سیگاری محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

مصرف سیگار و استعمال دخانیات احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های لثه به‌خصوص خونریزی لثه را افزایش می‌دهند. بیماری‌های لثه و بیماری‌های دهان و دندان به علت وجود باکتری و میکروب در بافت دهانی به وجود می‌آیند. در حقیقت خونریزی لثه نیز یکی از علل وجود میکروب و باکتری در بافت دهان است که باعث التهاب در لثه می‌شود. افراد سیگاری به دلیل داشتن سیستم ایمنی پایین بیشتر در معرض بیماری‌های لثه و همچنین خونریزی لثه قرار دارند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code