اهمیت مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه

دندان‌ها یکی از با ارزش‌ترین نعمت‌های خدادادی هستند که مراقبت و نگهداری از آن‌ها یک امر ضروری و مهم تلقی می‌شود. ریشه دندان نیز از اساسی‌ترین اجزای آن است که گاهی اوقات عوارض و مشکلاتی را می‌تواند به وجود بیاورد. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دو ابزار بسیار مهم و اساسی برای محافظت و نگهداری از دندان و ریشه آن به شمار می‌روند. اگر ریشه دندان خود را جراحی کرده باشید، اهمیت مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه بسیار مهم است. به نظر شما آیا مسواک به تنهایی می‌تواند دندان و ریشه آن را از آسیب و مشکلات جانبی در امان نگه دارد؟ نقش نخ دندان در کنار مسواک زدن به چه مقدار خواهد بود؟ تعداد دفعات مسواک زدن در طول روز به طور استاندارد چند بار باید باشد؟

توجه بیشتر دندانپزشکان به کشیدن نخ دندان پس از درمان ریشه دندان

اینکه دندان‌هایمان را هر روز نخ دندان بکشیم یا خیر، سوال متداولی است که از دندانپزشکان به کرات پرسیده می‌شود و در پاسخ، جواب مثبت را به صورت قطعی از دندانپزشک دریافت خواهند کرد. استفاده از نخ دندان در طول شبانه روز حدوداً 2 بار در بهترین حالت ممکن بوده؛ اما حداقل روزی یکبار را از برنامه روزانه خود حذف نکنید. بنابراین می‌توان گفت استفاده از نخ دندان تأثیر بسیار زیادی در سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات ریشه به خصوص پس از درمان ریشه دارد. مسواک هر چند می‌تواند به طور کامل سطوح خارجی دندان و لثه‌ها را پاک و عاری از هر گونه پلاک نماید؛ اما با این حال باز هم نمی‌تواند پاک‌کننده خوبی برای فضاهای فشرده بین دندانی باشد.

بنابراین می‌توان گفت نخ دندان در واقع نوعی پاک‌کننده بین دندانی بوده که می‌تواند فضای بین دو دندان را که مسواک نمی‌تواند در آن نفوذ یابد، تمیز کند. اگر تنها از مسواک زدن برای پاکسازی محیط دهان و دندان خود استفاده کنید، بدون شک شیارها و برآمدگی‌ها تمیز نخواهند شد. اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان پس از عصب کشی دندان چنان بالا است که در بیشتر مواقع شواهد نشان می‌دهند که فرد را از خطرات و آسیب‌های جدی و عفونت های حاد دهانی نجات خواهند داد. بنابراین نخ دندان می‌تواند از فاکتورها و ابزار بسیار مهم در زیبا و درخشان نگه داشتن دندان‌ها به شمار رود.

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک زدن برای رعایت بهداشت دندان

لایه پلاکی مضری که به مرور زمان به دندان‌ها می‌چسبد به کمک درست مسواک زدن می‌تواند به خوبی از بین برود و محیط دهان و دندان پاک شود. پوسیدگی دندان‌ها، بروز بیماری‌های لثه‌ای و عفونت ریشه‌ دندان، بوی بد دهان و… عوارض و مشکلات ناشی از باقی ماندن پلاک‌ها روی دندان‌ها هستند. بنابراین خریدن یک مسواک مناسب دندان و یادگیری طریقه صحیح مسواک زدن برای هر فرد به خصوص پس از درمان ریشه ضروری بوده و می‌تواند برای نگهداری دندان‌ها کمک‌کننده باشد.

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

استفاده از نخ دندان برای رعایت بهداشت دندان

هر چند مسواک زدن پس از درمان ریشه می‌تواند خود نقش بسیار مهمی در از بین بردن پلاک‌های دندان و در نتیجه سلامت دهان و دندان داشته باشد؛ اما همواره به تنهایی کافی نخواهد بود. پلاک‌های بسیار مقاومی که در بین دندان‌ها پنهان شده و امکان تماس با سطح مسواک را ندارند، باید به کمک نخ دندان از میان دندان‌ها خارج شوند. جهت استفاده از نخ دندان باید مقداری از آن نخ رشته‌ای را بکشید و در بین فضای بین دو دندان به آرامی و به صورت بالا و پایین حرکت دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیگار چه تأثیری در خونریزی لثه دارد؟

دور از دسترس‌ترین ذرات بین دندان‌ها و سخت‌ترین آن‌ها به کمک نخ دندان زدوده خواهند شد که می‌تواند مزایای زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین افرادی که استفاده از نخ دندان معمولی برایشان زمان‌بر و سخت است، می‌توانند از نمونه‌های جدید و گزینه‌های دیگر نخ دندان بهره ببرند.

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک پس  از عصب کشی دندان مهم تر است یا نخ دندان؟

مسواک و نخ دندان هر دو گزینه‌های مهمی برای تمیز کردن فضای دهان و خصوصاً دندان‌ها به حساب می‌آیند. بنابراین اگر می‌خواهید به شکل صحیح از استفاده از مزایای مسواک و نخ دندان بهره‌مند شوید، باید تمامی سطوح دندان حتی دور لثه‌ها را به خوبی مسواک بزنید. همچنین برای کشیدن صحیح نخ دندان نیز می‌توانید حرف C انگلیسی را در نظر گرفته و مشابه آن نخ دندان را بکشید. بنابراین در این صورت شما توانسته‌اید به صورت ایده‌آل از مزایای استفاده از مسواک و نخ دندان بهره‌مند گردید. نخ دندان و مسواک در کنار یکدیگر می‌توانند فرد را از بسیاری از بیماری‌های دندانی باز داشته و علاوه بر آن، محیط دهان و دندان را خوشبو نگه ‌دارند.

حال سوال اساسی این است که اگر چه اهمیت مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه در یک حد بوده؛ اما چرا توصیه اول متخصصان همواره نخ دندان است؟ همان طور که می‌دانید دندان‌ها تنها از یک سطح صاف تشکیل نشده و دارای شیارها و برجستگی و فضای خالی بسیاری هستند. بنابراین تنها مسواک نمی‌تواند به تمامی این برجستگی‌ها و شیارها دسترسی داشته باشد. فرض کنید بعد از خوردن یک خوراکی چسبنده، کشیدن نخ دندان را فراموش کرده‌اید، حال ذرات آن در بین دندان‌های فرد مانده و رسوب کرده‌اند. اگر از نخ دندان استفاده نشود این ذرات همچنان باقی می‌مانند و سبب بروز مشکلات جدی و بیماری‌های جبران‌ناپذیری مخصوصا پس از درمان ریشه دندان خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پلاک دندانی چیست؟

کشیدن نخ دندان برای کسانی که عادت به استفاده از آن را ندارند در ابتدا کار دشواری است؛ اما کم‌کم به آسان‌ترین کار برای آن‌ها تبدیل خواهد شد. علاوه‌بر این موارد نخ دندان می‌تواند از بیماری‌هایی همچون  ژنژیویت و دیگر مشکلات جدی لثه‌ای جلوگیری کند. چنانچه از کشیدن نخ دندان منصرف شده‌اید یا در استفاده از آن کوتاهی کرده‌اید، فواید و عواقب استفاده نکردن از آن را به خود یادآوری کنید. نخ دندان در کنار استفاده از مسواک می‌تواند سلامت دندان را تا حد زیادی تضمین نماید. بنابراین چند دقیقه در روز را به سلامت دهان و دندان خود با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اختصاص دهید.

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

چگونگی استفاده از نخ دندان پس از عصب کشی دندان

هنگام استفاده از نخ دندان ابتدا اندازه مناسبی از نخ را در دست نگه دارید، سپس تا جایی که اذیت نشوید در امتداد خط لثه، نخ را به صورت چپ و راست حرکت دهید. انجام دادن این کار به صورت دورانی علاوه‌بر خارج نمودن ذرات اضافی غذا از بین دندان‌ها، می‌تواند سطوح دندان‎‌های کناری را نیز پاکسازی کند. همچنین می‌توان گفت با خارج کردن ذرات خوراکی از بین دندان‌ها همزمان می‌توان جرم‌های بی‌رنگ را نیز خارج کرده و عمل پاکسازی را بهتر انجام داد. زمانی که استفاده از نخ دندان به پایان رسید آب دهان خود را قورت ندهید، زیرا در دهان مقدار زیادی باکتری مضر وجود دارند که برای بهداشت و سلامتی بدن مناسب نیستند.

بنابراین بهترین کار بعد از کشیدن نخ دندان، شستن دهان با آب و مسواک زدن آن است. مسواک زدن به همراه خمیر دندان فلورایددار بعد از کشیدن نخ دندان می‌تواند تا حد زیادی سلامت دندان‌های شما را تضمین نماید. سعی کنید مسواک را به صورت دورانی و به طوری که به سطح تمامی دندان‌ها و کناره‌های دندان برخورد داشته باشد بکشید.

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

چگونگی استفاده از مسواک و خمیر دندان

به طور کلی پاک کردن و زدودن پلاک‌ها و میکروب‌ها از روی دندان و لثه‌ها هدف اساسی استفاده از مسواک و خمیر دندان است. بنابراین اگر به دنبال روش صحیح مسواک زدن هستید، ابتدا می‌توانید مناسب‌ترین مسواک و خمیر دندان را برای دندان خود انتخاب کنید. سپس تمامی سطوح دندان‌ها و لثه‌های خود را به آرامی و در تمام جهات مسواک بزنید. کیفیت مسواک زدن بسیار با اهمیت‌تر از تعداد دفعات آن است؛ بنابراین زمان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید تا در آرامش کامل به آن بپردازید.

بهترین راه این است که بعد از خوردن هر نوع خوراکی شیرین و دیگر مواد غذایی، دندان‌های خود را مسواک بزنید؛ اما استفاده از آن دو بار در روز نیز کفایت می‌کند. مسواک زدن قبل از خواب زمانی که احتمال پوسیدگی دندان به دلیل عدم حرکت زبان و جریان بزاق جهت تمیز کردن دهان کمتر است، بسیار اهمیت دارد. همچنین هنگام صبح و حتی پیش از خوردن صبحانه می‌توانند بهترین زمان‌ها برای استفاده از مسواک باشند.

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

فاکتورهای انتخاب یک مسواک ایده‌آل

برای انتخاب یک مسواک مناسب باید عوامل و فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • کیفیت مسواک: مرتب و منظم بودن موهای مسواک در مرغوب بودن آن بسیار اهمیت دارد. سعی کنید از هر مسواک در حدود 3 الی 4 ماه بیشتر استفاده نکنید، زیرا کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد. همچنین موهای مسواک نامرتب و خمیده شده یا دچار تغییر رنگ می‌شوند. بنابراین بهتر است هر چند ماه یک ار از یک داروخانه معتبر مسواک جدید و مناسبی را تهیه کرده و استفاده نمایید.
  • جنس مسواک: بهترین حالت ممکن استفاده از مسواک با جنس نایلون نرم و سر مو به شکل گرد است.
مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

نکات تکمیلی درباره مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

استفاده از مسواک و نخ دندان پس از درمان  ریشه دو راه حل بسیار مهم در سالم نگه داشتن و ماندگاری دندان‌ها و سلامت دهان به شمار می‌روند. در ادامه برخی دیگر از این نکات تکمیلی را بیان خواهیم کرد.

  • هنگام خرید مسواک در نظر داشته باشید که برای چه سنی مسواک را تهیه می‌کنید؛ چراکه مسواک کودکان با بزرگسالان متفاوت است. همچنین فرم دسته آن باید به گونه‌ای باشد که کودکان بتوانند به راحتی آن را در دست بگیرند و مسواک از دستشان نلغزد. سعی کنید طریقه صحیح مسواک زدن را به کودکان خود آموزش دهید، زیرا درست مسواک زدن از ایجاد آسیب جدی در دندان‌ها جلوگیری کرده و برای درمان ریشه دندان نیز حائز اهمیت است.
  • شکل مسواک منتخب شما نیز می‌‌تواند بسیار مهم باشد؛ بنابراین سعی کنید از مسواک‌هایی استفاده نمایید که خمیدگی کمی داشته و دسته آن تقریباً صاف باشد. لازم به ذکر است که مسواک‌هایی که دسته‌های آن‌ها مستقیم هستند، از قدرت بالاتری برای پاک‌کنندگی برخوردارند.
  • فلوراید یکی از مواد سازنده بیشتر خمیردندان‌ها است که باعث مقاوم‌تر شدن دندان‌ها می‌شود؛ بنابراین خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد. علاوه‌ بر آن، اکثر خمیردندان ها ضدحساسیت، ضدپوسیدگی و خوشبوکننده و طعم‌دهنده دهان نیز خواهند بود.
مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

مسواک و نخ دندان پس از عصبکشی

کلام پایانی

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طول عمر دندان عصب ‌کشی شده

استفاده از مسواک و نخ دندان برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ دندانی بعد از رشد اولین دندان توصیه می‌شود. انتخاب یک مسواک متناسب به همراه یک خمیر دندان و همچنین نخ دندان مناسب می‌توانند ترکیب ایده‌آلی برای محافظت از دندان‌های شما باشند. همچنین استفاده از این دو برای درمان بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان نیز مفید خواهد بود؛ اما اهمیت مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه چقدر است؟ همان طور که گفته شد استفاده از مسواک و نخ دندان باعث پیشگیری از بروز مشکلات دندان و دهان می‌شود و از عفونت و نفوذ باکتری‌ها به دندانی که درمان ریشه برای آن انجام گرفته است، جلوگیری خواهد کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code