ایمپلنت دندان؛ بهترین جایگزین دندان های از دست رفته

شاید دندان‌ یا دندان‌های خود را به هر علتی از دست داده باشید و با خود فکر کنید که برای همیشه از داشتن دندان‌هایی سالم و جذاب همچون دندان‌های طبیعی خود محروم مانده‌اید؛ اما با پیشرفت علم در حوزه دندانپزشکی دیگر جایی برای نگرانی نخواهد بود. در همین راستا روشی تحت عنوان ایمپلنت دندان روی کار آمده که می‌تواند جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته باشد. برخی از افراد نیز از بابت درد احتمالی ایمپلنت دندان ابراز نگرانی می‌کنند و برای انجام آن مردد می‌شوند. پیش از انجام ایمپلنت دندان بهتر است که اطلاعات لازم را در این رابطه کسب نمایید.

آشنایی با ایمپلنت دندان

ایمپلنت در واقع جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته به‌حساب می‌آید. ایمپلنت به یک میله کوچک همچون پیچ گفته می‌شود که طی یک پروسه جراحی درون استخوان فک قرار داده خواهد شد. با گذشت زمان شاهد جوش خوردن این میله با استخوان‌های اطراف هستیم. روی این پیچ روکش مصنوعی دندان (شبیه به تاج دندان) قرار داشته که به عبارتی دیگر، پایه ایمپلنت عملکردی مشابه ریشه دندان دارد و روکش دندان نیز جایگزینی برای تاج دندان به‌شمار می‌رود. از این‌رو، ایمپلنت به دندان‌های کناری تکیه نمی‌کند و درون استخوان فک در وضعیتی ثابت قرار می‌گیرد.

پروسه جوش خوردن استخوان به ایمپلنت به عنوان یکپارچگی استخوان شناخته می‌شود. در ساخت اغلب ایمپلنت‌های دندان ماده تیتانیوم به‌کار گرفته می‌شود البته استفاده از ماده زیرکونیا نیز رایج است. تیتانیوم و زیرکونیا در اصل دو نوع ماده پرکاربرد در ساخت ایمپلنت هستند که سازگاری و هماهنگی زیادی با بدن افراد از خود نشان می‌دهند. به دید بدن، این دو ماده مهاجم خارجی نیستند و به همین علت دلیلی برای نشان دادن واکنش از طرف بدن وجود ندارد.

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

چه افرادی کاندیداهای خوبی برای انجام ایمپلنت دندان هستند؟

در حالت کلی می‌توان گفت که اغلب افرادی که جای خالی یک یا چند دندان را در دهان خود احساس می‌کنند، می‌توانند برای انجام ایمپلنت دندان اقدام نمایند. البته انجام ایمپلنت دندان گزینه خوبی برای بیماران زیر هیجده سال نخواهد بود؛ چراکه در این افراد رشد استخوان فک هنوز به اتمام نرسیده است. انجام ایمپلنت دندان یک‌سری شرایط داشته که پیش از اقدام برای انجام آن باید آن‌ها را در نظر بگیرید. موارد زیر اشاره به اشخاصی دارند که کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان به‌حساب می‌آیند.

  • افراد دارای لثه‌های سالم
  • افرادی که استخوان فک آن‌ها از تراکم کافی برخوردار است.
  • افرادی که نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود متعهد هستند‌.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا تمیز کردن زبان ضروری است؟

مزایای ایمپلنت دندان

امروزه ایمپلنت دندان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و مزیت‌های بسیار آن سبب شده‌اند که این روش درمانی بیش از گذشته مورد استقبال کسانی قرار بگیرد که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند. داشتن ظاهر زیبا و طبیعی، کمک به غذا خوردن و تکلم، استحکام و مقاومت بالا و… از جمله مزیت‌های بارز استفاده از ایمپلنت دندان به‌شمار می‌روند. از دیگر مزیت‌های ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن ظاهری زیبا و طبیعی همچون دندان اصلی خود
  • داشتن عملکردی مناسب‌تر در زمان غذا خوردن
  • سهولت در تمیز کردن و مراقبت از آن
  • ثابت ماندن و نداشتن لغزش به هنگام قرارگیری در دهان
  • ایمن بودن و وارد نکردن آسیب به سلامت دهان فرد
  • مقاومت و استحکام بالا
  • به پایان رساندن پروسه ایمپلنت دندان، بدون این‌که آسیبی به دندان‌های کناری فرد وارد شود.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک
  • برخورداری از دوام و ماندگاری بالا به نسبت سایر روش‌های درمانی
  • امکان تعویض مجدد
ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

سن مناسب ایمپلنت دندان

شخصی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارد حداقل باید هیجده سال سن داشته باشد. تا پیش از این سن، اسکلت صورت و استخوان فک به‌خوبی شکل نگرفته‌اند. در بعضی از موارد پیش آمده که ایمپلنت دندان در سنین کم انجام شده و روکش قرار گرفته روی ایمپلنت، استخوان‌های فرد را تحت فشار قرار داده و چهره فرد تغییر پیدا کرده است. به همین علت، به عقیده متخصصین ایمپلنت دندانی تا پیش از هیجده سالگی نباید انجام شود؛ اما پس از آن، موانعی از نظر سن بیان نشده است.

اگرچه که در بعضی از موارد امکان دارد که ایمپلنت دندانی در سنین پایین‌تر صورت بگیرد؛ اما با رسیدن به سن هیجده سالگی، شخص می‌بایست اقدام به تنظیم و تعویض ایمپلنت دندان نماید. در نهایت، ایمپلنت به‌کار گرفته شده باید با سایز دندان‌های کناری هم‌خوانی داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با کاربردهای متفاوت لیزر در دندانپزشکی

میزان دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان را می‌توان روشی دائمی برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته دانست. البته ایمپلنت دندان نیز ممکن است همچون دندان‌های طبیعی شخص دچار آسیب شود و دائمی بودن آن بدین معنا نیست که نیاز به مراقبت نخواهد داشت. برای بالا بردن میزان دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان باید به متخصصی ماهر مراجعه کنید. از طرفی دیگر، اصول بهداشتی و مراقبتی باید به‌خوبی رعایت گردند.

شخص باید به‌صورت دوره‌ای جهت انجام چکاپ به دندانپزشک مراجعه نماید. دندانپزشک با انجام معاینه می‌تواند شخص را از آسیب‌های احتمالی وارد شده به دندان آگاه سازد و در صورت نیاز، اقدامات لازم برای درمان این آسیب‌ها صورت خواهد گرفت.

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

پروسه ایمپلنت دندان چقدر طول می‌ کشد؟

تعداد ایمپلنت دندان و میزان سختی پروسه درمان تعیین می‌کنند که پروسه ایمپلنت دندان چقدر به‌طول خواهد انجامید. جراح قادر است که چند ایمپلنت دندان را تنها طی یک جلسه درمانی به پایان برساند؛ اما این کار سبب می‌شود که این جلسه درمانی بیش از گذشته به‌طول بینجامد. برای انجام ایمپلنت دندان در اغلب موارد سه فاز پشت سر گذاشته می‌شوند و مدت زمان این سه فاز به سه تا هشت ماه خواهد رسید. در فاز اول در شرایطی که نیازی به انجام پیوند استخوان دیده شود، حدود سه ماه به مدت زمان پروسه درمان افزوده خواهد شد.

در فاز دوم نوبت به قرارگیری پایه ایمپلنت داخل استخوان فک می‌رسد. این پروسه نزدیک به دو ساعت زمان می‌برد. البته پروسه بهبودی آن سه تا شش ماه به‌طول می‌انجامد. در طول این مدت، شاهد جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک هستیم. پس از این‌که فاز دوم انجام گرفته و بهبود یافت، در فاز سوم نوبت به نصب روکش ایمپلنت می‌رسد. این پروسه نیز نزدیک به دو هفته طول می‌کشد تا شخص به‌طور کلی بهبود پیدا کند. هرچه لثه و استخوان فک در وضعیت بهتری به سر ببرند، پروسه ایمپلنت کوتاه‌تر خواهد بود و ایمپلنت دندان سریع‌تر جایگزین دندان‌های از دست رفته شما می‌شود.

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

برای انجام کاشت ایمپلنت دندان چقدر باید هزینه کرد؟

امروزه افراد بسیاری اقدام به انجام ایمپلنت دندان می‌کنند. هزینه نهایی ایمپلنت دندانی برای همه افراد یکسان نبوده و نمی‌توان رقم ثابتی را بیان کرد؛ چراکه هزینه نهایی ایمپلنت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه نهایی شخص باید به کلینیک مراجعه نماید تا توسط دندانپزشک معاینه شود. دندانپزشک با انجام معاینه می‌تواند شما را در جریان هزینه احتمالی ایمپلنت دندان قرار دهد. از جمله عوامل دخیل در تعیین هزینه نهایی انجام ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعداد ایمپلنت دندان
  • جنس ایمپلنت دندان، اباتمنت و روکش دندان
  • تعداد مراحل جراحی ایمپلنت دندان
  • درمان های جانبی همچون درمان عفونت لثه، پوسیدگی دندان و…
  • نیاز داشتن یا نداشتن به انجام پیوند استخوان و نوع ماده پیوندی
  • تعداد دفعات مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان
  • هزینه‌های مرتبط با عکس‌برداری و سایر آزمایش‌ها
  • تخصص دندانپزشک
  • هزینه داروها و تسهیلات کلینیک
  • تکنولوژی‌ها و تجهیزات به‌کار رفته شده
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت مناسب چه افرادی است؟

مراقبت های ضروری پس از انجام ایمپلنت دندان

برای این‌که پس از انجام ایمپلنت دندان، نتایج مورد نظر شما حاصل شوند و بتوانید برای مدت زمان طولانی‌تری از مزیت‌های داشتن ایمپلنت دندان بهره‌مند گردید، می‌بایست به نکات مراقبتی توجه لازم را داشته باشید. هرگز پس از انجام ایمپلنت دندان به ناحیه ایمپلنت شده دست نزنید. شخص تا یک روز بعد از انجام ایمپلنت دندان حداقل دو تا سه دفعه باید دهان خود را با استفاده از آب و نمک بشوید. همچنین در این مدت شخص نباید فعالیت‌های بدنی و ورزشی انجام دهد و بهتر است که به استراحت بپردازد.

اگر قصد دارید که از کمپرس استفاده کنید، انتخاب شما تنها باید کمپرس یخ باشد. مکیدن و نوشیدن مایعات با نی تا یک روز پس از انجام ایمپلنت دندان ممنوع است. همچنین شخص در طول این مدت نباید غذایی را بجود؛ چراکه در غیر این صورت به ایمپلنت دندان آسیب وارد شده و فرآیند درمانی نمی‌تواند به‌خوبی انجام گیرد. خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی‌های داغ به مدت یک روز بعد از انجام این پروسه درمانی توصیه نمی‌گردد؛ چراکه به‌دنبال خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ، خونریزی شدت پیدا می‌کند.

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

سخن پایانی

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین شیوه‌های جایگزینی دندان‌ از دست رفته به‌حساب می‌آید. همه افرادی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار هستند، کاندیداهای مناسبی برای انجام این روش درمانی به‌شمار می‌روند. با انجام ایمپلنت دندان شما می‌توانید از مزیت‌های داشتن یک دندان با همان ظاهر و عملکرد دندان‌های طبیعی بهره‌مند شوید. با انجام این کار علاوه‌بر این‌که اعتمادبه‌نفس فرد افزایش پیدا می‌کند، شخص دیگر از بابت ادای کلمات و غذا خوردن نیز با مشکلی مواجه نخواهد بود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code