پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام

آیا دندان شما دچار پوسیدگی شده و به دنبال بهترین راه برای ترمیم، پرکردن و از بین بردن پوسیدگی آن هستید؟ پرکردن دندان از پرکاربردترین روش‌های ترمیم و اصلاح دندان‌های پوسیده به شمار می‌رود که به روش‌های گوناگون در کلینیک‌ها و تحت نظر دندانپزشکان ماهر انجام می‌شود. زمانی که دندانپزشک دندان‌های آسیب ‌دیده و پوسیده را شروع به ترمیم و پر کردن نماید برای استحکام دندان‌ها و محافظت از سطح آن‌ها از کامپوزیت یا آمالگام استفاده می‌کند. حال این سوال برای مراجعین پیش می‌آید که پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

آمالگام و کامپوزیت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همان‌طور که می‌دانید کامپوزیت و آمالگام هر دو برای پر کردن و ترمیم دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حال برای این‌که تفاوت این دو را بشناسید بهتر است مزایا و معایب آن‌ها را نیز بدانید. ترکیبات ماده به کار رفته شده برای پر کردن دندان با آمالگام فلزات هستند که مس، نقره، جیوه، قلع و … از جمله آن‌ها فلزها به حساب می‌آیند.

مزایای پر کردن دندان با آمالگام

از مزایای پر کردن دندان به کمک آمالگام می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان ماندگاری آمالگام بسیار زیاد بوده و حداقل 10 و حداکثر 20 سال به طول خواهد انجامید.
  • استقامت و استحکام آمالگام بسیار زیاد است.
  • هزینه به صرفه آمالگام جهت پر کردن دندان و پوشاندن حفره و پوسیدگی، آن را بسیار محبوب کرده است.
  • برخورداری از فناوری بسیار پیشرفته از سال 1895 برای پر کردن دندان که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب پر کردن دندان با آمالگام

در کنار مزایای زیادی که پر کردن دندان با آمالگام دارد معایبی نیز خواهد داشت که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • پر کردن دندان با آمالگام می‌تواند به مرور زمان سبب آسیب دیدن و ضعیف شدن دندان‌ها و در نتیجه شکستگی، ترک خوردن یا حتی نصف شدن آن‌ها شود.
  • مواد به کار رفته برای پر کردن دندان با آمالگام به دلیل جنسی که دارند (نقره) قابل مشاهده هستند و مانند لکه‌های بزرگ باقی می‌مانند.
  • برخی این‌گونه بیان می‌کنند که به مرور زمان ممکن است پر کردن دندان با آمالگام سبب بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های خود ایمنی گردد که البته این موضوع اثبات نشده است.
  • برخی افراد به مواد فلزی که برای پر کردن دندان در روش آمالگام مورد استفاده قرار می‌گیرد حساسیت و آلرژی داشته و قادر به استفاده از آن نخواهند بود.
  • همچنین دندان‌های برخی از افراد بعد از پر کردن دندان با آمالگام دچار حساسیت خواهند شد.
  • بعد از پر کردن دندان با آمالگام برخی مراقبت‌های خاص را باید رعایت نمایید و از خوردن بعضی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها نیز خودداری کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پانسمان موقت دندان و کاربردهای آن

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ها و تفاوتی که بین پر کردن دندان توسط آمالگام و کامپوزیت وجود دارد رنگ سفید و طبیعی بودن مواد کامپوزیت است. بنابراین رنگ مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان با کامپوزیت کاملاً مانند دیگر دندان‌ها بوده و جنس آن نیز بادوام و ترکیبی از سرامیک یا پلاستیک محکم خواهد بود. حال برخی دیگر از مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت به شرح زیر هستند:

  • به طور مستقیم ماده کامپوزیت به سطح دندان‌ها متصل می‌شود.
  • دندان‌ها پس از پر کردن دندان به کمک کامپوزیت کمتر دچار حساسیت خواهند شد.
  • به مراقبت‌های خیلی زیادی بعد از پر کردن احتیاج نخواهد بود.
  • رنگ کامپوزیت کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی بوده و بعد از پر کردن به زیبایی و طرح لبخند شما لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.
  • در این روش، بیشتر دندان‌های طبیعی حفظ خواهند ماند و تراش چندانی نیاز نیست.

معایب پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت نیز در برخی موارد ممکن است دچار ایراداتی باشد که به اختصار معایب آن را بیان می‌کنیم:

  • هزینه بالای این روش در مقایسه با روش پر کردن دندان با آمالگام از تفاوت‌های اساسی آن به حساب می‌آید.
  • روند درمان به دلیل طولانی بودن پروسه آماده ‌سازی و تطابق دادن رنگ‌های مختلف مواد کامپوزیت با رنگ طبیعی دندان بیشتر است.
  • میزان ماندگاری پر کردن دندان با کامپوزیت در مقایسه با آمالگام کمتر است و چیزی در حدود 5 الی 9 سال خواهد بود.
پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

ماندگاری کامپوزیت بیشتر است یا آمالگام؟

ماندگاری آمالگام و کامپوزیت اگر توسط دندانپزشک ماهر و با تجهیزات پیشرفته انجام گیرند تقریباً یکسان خواهد بود. مهارت و تجربه دندانپزشک برای ماندگاری و استقامت آن در آینده بسیار حائز اهمیت است. دندانپزشک باید از این امر آگاه باشد که مواد کامپوزیت می‌تواند با بزاق دهان واکنش دهد و از ماندگاری آن بکاهد؛ تا در حین کار محیط دهان را خشک و عاری از بزاق نگه دارد. دندانپزشکی که به این نکته توجه نکند میزان ماندگاری کامپوزیت را به مراتب کمتر خواهد کرد. بنابراین اگر تمامی موارد گفته شده و دیگر موارد لازم در حین درمان رعایت شوند عمر و ماندگاری این دو اختلاف چندانی با یکدیگر نخواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه که باید در مورد کشیدن دندان بدانیم

لازم به ذکر است که مراقبت و نگهداری بعد از کامپوزیت در مقایسه با آمالگام بیشتر خواهد بود. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند بر ماندگاری و سالم ماندن کامپوزیت دندان اثربخش باشد

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

آیا آمالگام واقعاً برای بدن مضر است؟

مواد تشکیل ‌دهنده آمالگام جیوه، روی، مس و قلع هستند. سوالی که برای بیشتر بیماران به وجود می‌آید این بوده که آیا آمالگام برای بدن مضر است یا خیر؟ در بین ترکیبات مواد آمالگام آن چیزی که می‌تواند برای بدن کمی ضرر داشته باشد بخار حاصل از جیوه خواهد بود. با توجه به تحقیقات علمی فراوانی که روی بخار جیوه انجام شده، محققین بر این باورند که بعد از قرارگیری ماده جیوه روی دندان‌ها بخار حاصل از آن به حداقل می‌رسد. بخار جیوه در صورت تولید زیاد می‌تواند برای ریه بسیار خطرناک باشد؛ اما طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا مقدار آن بسیار ناچیز است.

مقدار تولید بخار جیوه در آمالگام به حدی پایین است که برای مادران شیرده و باردار نیز مضر نخواهد بود. بنابراین نمی‌توان تنها به برخی از تبلیغات بدون سند و مدرک توجه نمود و آن را مضر یا بی‌خطر اعلام کرد. هر چند امروزه دندانپزشکان از آمالگام برای ترمیم دندان استقبال بیشتری می‌نمایند اما نمی‌توان گفت که دلیل آن‌ها مضر نبودن آن است. کامپوزیت دندان بیشتر به این‌ دلیل که همرنگ دندان‌های طبیعی بوده توصیه بیشتری به آن شده و در کنار آن هیچ‌گونه خطری نیز سلامتی بیمار را تهدید نمی‌کند.

در نتیجه هیچ دلیل موثقی وجود ندارد که آمالگام  می‌تواند به سلامتی انسان آسیب برساند؛ اما بهتر است تا زمانی که مجبور به ترمیم آن‌ها نشده‌اید، تعویض و ترمیم را انجام ندهید. ترمیم یا تعویض آمالگام می‌تواند مقدار مشخصی بخار جیوه تولید نماید.

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

علت محبوبیت استفاده از کامپوزیت در ترمیم دندان

کامپوزیت دندان در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی دندان مانند لمینت بسیار کم هزینه‌تر، ساده‌تر و غیرتهاجمی خواهد بود. علاوه بر این موارد در تعداد جلسات کمتری درمان انجام شده و نتیجه دلخواه به دست خواهد آمد و این روش را می‌توانید برای تعداد زیادی از دندان‌های خود اعمال نمایید. کامپوزیت دندان به دلیل درگیر نکردن استخوان فک و دیگر بافت‌های دندان در طی درمان بیماران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. همچنین در این روش از تجهیزات مدرن و فناوری‌های نوین و پیشرفته بهره گرفته شده که می‌تواند گستره بیشتری از دندان‌ها را در بر بگیرد.

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

سوالات متداول

  • آیا هنوز هم برای پر کردن دندان‌ها از روش آمالگام استفاده می‌شود یا خیر؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان

بله؛ امروزه نیز در بسیاری از کلینیک‌ها و مطب های دندانپزشکی متخصصان از آمالگام برای پر کردن دندان به دلیل مقاوم بودن آن استفاده می‌کنند.

  • میزان ماندگاری کدام یک از دو روش کامپوزیت و آمالگام برای پر کردن دندان‌ها بیشتر است؟

هر چند پر کردن دندان با کامپوزیت زیبایی بیشتری داشته و به رنگ طبیعی دندان‌ها نزدیک‌تر است؛ اما میزان ماندگاری مواد پر کننده آمالگام بیشتر خواهد بود. بنابراین پر کردن دندان با مواد سفید ضعیف‌تر بوده و خصوصاً به هنگام جویدن این تفاوت بیشتر نمایان می‌شود.

  • آمالگام و کامپوزیت روی دندان‌های جلویی چقدر ماندگاری دارند؟

برای پر کردن دندان‌های جلویی که در معرض دید هستند بهتر است از کامپوزیت استفاده نمایید. همچنین مدت ماندگاری آن را می‌توانید با کمی مراقبت در خوردن غذاهای سفت و سخت و رعایت بهداشت دهان و دندان به حدود 10 الی 15 سال برسانید.

  • چه مدت بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام می‌توان اقدام به صرف غذا نمود؟

نوشیدن مایعات هیچ محدودیتی ندارد؛ اما بهتر است بعد از پر کردن دندان با هر روشی تا حدود 2 ساعت مواد غذایی مصرف نکنید. پس از آن شما می‌توانید رژیم غذایی نرمال روزانه خود را داشته باشید.

جمع بندی…

دندان‌ها به مرور زمان و با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رو به پوسیده شدن و خرابی می‌روند. در گذشته با خراب شدن دندان‌ها هیچ راهی به غیر از کشیدن دندان آسیب‌ دیده وجود نداشته اما امروزه با به وجود آمدن شیوه‌های درمانی نوین، می‌توان دندان پوسیده را با روش‌های گوناگون ترمیم نمود. پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام رایج‌ترین روش‌های پر کردن دندان‌ها به شمار می‌روند. هر دوی این روش‌ها مزایایی را شامل شده و بسیار مفید و دارای ماندگاری قابل ملاحظه‌ای هستند. مواد تشکیل ‌دهنده آمالگام فلزاتی همچون جیوه، قلع، روی و … هستند در حالی که مواد کامپوزیت رنگی شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی انسان دارند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code