آیا روکش دندان درد دارد؟

آیا تا به حال برای حفظ آن دسته از دندان‌هایتان که سلامت یا زیبایی خود را از دست داده‌اند به فکر استفاده از روکش دندان افتاده‌اید؟ آیا شنیده‌اید که ممکن است گاهی اوقات بعد از انجام روکش نیز احساس درد و ناراحتی داشته باشید؟

یکی از سوالاتی که ذهن آن دسته از افراد که قصد انجام روکش دارند را مشغول کرده این است که آیا روکش دندان درد دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه از روکش‌های دندانی برای محافظت از دندان‌های آسیب‌دیده و پوشش آن‌ها استفاده می‌شود، اما باید گفت که متاسفانه در برخی از مواقع ممکن است دندان‌های زیر روکش نیز همانند دیگر دندان‌ها دچار مشکلاتی شده که بر اساس آن، بیمار درد در دندان‌های روکش شده را احساس خواهد کرد. اگر برای شما نیز مسئله روکش دندان اهمیت بسیاری دارد بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا با علل درد در دندان‌های روکش شده و چگونگی مراقبت از آن‌ها آشنا شوید.

آشنایی با روکش دندان

روکش دندان یک نوع پوشش و کلاهک بوده که در جنس و انواع مختلف متناسب با دندان هر بیمار ساخته شده و روی دندان قرار داده می‌شود. این روکش که تمامی سطح دندان را به خوبی پوشش می‌دهد و وظیفه مقاومت دندان در برابر آسیب‌های احتمالی و حفظ زیبایی دندان‌ها را بر عهده دارد. همچنین از روکش‌های دندان به منظور درمان مشکلات مختلف دندان مانند پوسیدگی‌های گسترده، اصلاح بد فرمی دندان، محافظت از دندان‌های عصب‌کشی شده و ترک و شکستگی دندان نیز استفاده می‌شود. به طور کل روکش‌های دندان از نظر مواد سازنده به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • روکش استیل رنگ ثابت
  • روکش دندان تمام فلز
  • روکش دندان ‏پی‌اف‌ام
  • روکش دندان زیرکونیا
  • روکش تمام سرامیک
درد روکش دندان

درد روکش دندان

درد روکش دندان آیا حقیقت دارد؟

آیا روکش دندان درد دارد یا خیر پرسش بسیاری از بیماران است. از این رو لازم است بدانید که انجام روکش دندان نیز همانند دیگر درمان‌های حوزه دندانپزشکی ممکن است با مقداری درد همراه باشد. نکته‌ای که بیمار باید در نظر داشته باشد این است که بعد از روکش دندان تا مدتی احساس درد و حساسیت نسبت به خوردن مواد غذایی کاملا موقتی بوده و در صورت تداوم آن می‌بایست به دندانپزشک مراجعه نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرم گیری دندان ها

آیا پس از نصب روکش درد وجود دارد؟

احساس درد در دندان‌های روکش شده مسئله‌ای کاملا طبیعی بوده و به راحتی قابل درمان خواهد بود؛ چرا که روکش دندان نیز همانند دندان‌های طبیعی می‌تواند بر اثر عوامل مختلف دچار مشکلاتی شود که به موجب آن درد به سراغ بیمار برود. بیماری‌های لثه، فشار آوردن بیش از حد روی روکش دندان، بازگشت مجدد عفونت، تحریک عصب دندان، بلند بودن روکش، پوسیدگی دندان زیر روکش، تغییر حالت جویدن، تحریک اعصاب دندان و… می‌تواند از جمله مواردی باشد که موجب درد پس از انجام روکش دندان می‌شود. در این خصوص لازم است تا برای انجام معاینات بیشتر به دندانپزشک مربوطه مراجعه کرده تا برای رفع مشکل شما اقدام به ساخت یک روکش جدید یا عصب‌کشی مجدد دندان زیر روکش نماید.

دلایل احتمالی درد پس از روکش دندان

اگر پس از انجام روکش دندان احساس درد در آن ناحیه داشتید؛ باید بدانید که این درد ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد.

عفونت

اگر دندان شما پیش از آنکه روکش روی آن قرار گیرد درمان ریشه نشده باشد، بنابراین روکش به عصب‌هایی که درون دندان قرار دارد فشار وارد کرده و موجب عفونت می‌شود. عفونت همچنین می‌تواند به خاطر پر شدگی‌های قدیمی دندان زیر روکش نیز باشد که موجب نشت عفونت شود، از این رو هر گاه در ناحیه روکش دندان خود با تورم لثه، درد هنگام بستن دهان، حساسیت به دما و مواردی از این دست مواجه شدید لازم است که سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

پوسیدگی دندان زیر روکش

در هنگام روکش دندان لازم است بدانید که دندان‌های زیر روکش از آنجا که هنوز دندان‌هایی زنده هستند، بنابراین ایجاد یک حفره جدید در قسمت مرزی بین دندان و روکش می‌تواند موجب پوسیدگی آن شود. اگر حفره به وجود آمده بزرگ باشد ممکن است عصب را تحت تاثیر قرار دهد که در این شرایط می‌بایست درمان ریشه صورت گیرد.

درد روکش دندان

درد روکش دندان

شکستگی دندان یا روکش

گاهی اوقات ممکن است پس از انجام روکش به خاطر عوامل گوناگون روکش دندان یا زیر آن شکسته شود که در این حالت درد خفیفی را احساس خواهید کرد. با وجود شکستگی ممکن است دندان بیمار به سرما، گرما یا موارد مشابه حساسیت پیدا کرده و موجب درد شود. از این رو در صورت لق شدگی، ترک خوردگی و شکستگی لازم است تا برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیاستما (فاصله بین دندان ها) چیست؟

زخم لثه ها در اثر فشار ناشی از روکش

هنگامی که روکش روی دندان قرار می‌گیرد به خاطر فشار ناشی از جایگذاری آن ممکن است لثه‌ها زخم شود که در این حالت درد ناشی از آن موقتی بوده و حدود یک هفته طول می‌کشد. در این حالت توجه داشته باشید که اگر درد روکش دندان بیش از یک الی دو هفته طول کشید لازم است تا برای معاینه مجدد به دندانپزشک سری بزنید.

دندان قروچه

یکی از عوامل مهم که موجب درد در روکش‌های دندان می‌شود دندان قروچه‌های شبانه است که تحت عنوان براکسیسم از آن‌ها یاد می‌شود. این عمل با فشار به روکش‌ها موجب بروز درد در آن‌ها خواهد شد.

تحلیل لثه ها

یکی از شایع‌ترین موارد پس از روکش کردن دندان، تحلیل لثه اطراف دندان‌های روکش شده است. از این رو لازم است تا پس از تحلیل لثه به دندانپزشک مراجعه نمایید. از جمله عواملی که می‌توان با بروز آن‌ها به تحلیل لثه‌ها پی برد عبارتند از:

  • شل شدن دندان‌های روکش شده
  • احساس بلندی یک دندان نسبت به دیگر دندان‌ها
  • حساسیت نسبت به آب، غذا و گرمی و سردی
  • تغییر رنگ دندان
  • به وجود آمدن فاصله و شکاف میان دندان‌ها
  • احساس زبری در زیر خط لثه
  • بوی بد دهان
  • قرمز و ملتهب شدن لثه‌ها
درد روکش دندان

درد روکش دندان

عدم قرار داده شدن صحیح روکش روی دندان

در صورتی که روکش روی دندان به درستی نصب نشود ممکن است پس از مدتی منجر به بروز درد و ناراحتی برای بیمار شود. اگر در هنگام بستن بایت با احساس درد مواجه شدید باید بدانید که روکش بالاتر از مکانی مناسبش قرار داده شده است. همچنین این امر می‌تواند تا حدی روی جویدن و لبخند شما تاثیرات منفی بگذارد. از این رو می‌بایست برای درمان حتما‌ دندان روکش شده را به دندانپزشک نشان داد.

درد روکش دندان

درد روکش دندان

مراقبت های لازم پس از انجام روکش دندان

انجام هرگونه عملی در حیطه دندانپزشکی نیاز به مراقبت و رعایت نکاتی دارد تا کار انجام شده مثمر ثمر واقع شود.

  • پس از انجام روکش لازم است تا مسواک خود را عوض کرده و از مسواک‌های نرم و روان که آسیب به روکش دندان وارد نمی‌کند استفاده نمایید.
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید از نکات ضروری پس از انجام روکش دندان است.
  • پس از خوردن هر وعده غذایی باید دندان‌های خود را به طور کامل تمیز کنید.
  • در صورتی که روکش دندان در دهان دارید می‌بایست از خوردن غذاهای سفت و سخت بپرهیزید.
  • در فواصل ۴ الی ۶ ماهه برای چکاپ روکش‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تا سی دقیقه پس از انجام روکش نباید هیچ گونه مواد غذایی مصرف کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا استفاده از دهانشویه برای سلامتی ضرر دارد؟

سخن پایانی

در مطالب بالا سعی بر آن داشتیم تا برای شما بیان نماییم که آیا روکش دندان درد دارد یا خیر. از این رو با خواندن مطالب بالا متوجه خواهید شد که در صورت بروز چه مشکلاتی با درد دندان روکش شده مواجه می‌شوید. توجه داشته باشید که رعایت نکات ذکر شده و مراجعه به دندانپزشکی متخصص و کاربلد در این زمینه می‌تواند از بروز مشکلات پس از جایگذاری روکش‌ها و درد و ناراحتی برای شما جلوگیری نماید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code