نقش استرس در خونریزی لثه

احساساتی که در طول روز تجربه می‌کنید مستقیماً روی تک‌تک اعضای بدن و کارآیی آن‌ها تأثیر می‌گذارند. استرس یکی از آن‌ها است که می‌تواند اعصاب بدن را تا حد زیادی دست‌خوش تغییرات قرار دهد. هنگامی‌ که فرد در مدت زمانی طولانی استرس داشته باشد، اعضای بدن همگی با هم سعی در برطرف نمودن این حس خواهند کرد. افرادی که دچار خونریزی لثه هستند گاهی متوجه تأثیر عواملی همچون استرس نمی‌شوند؛ همین موضوع می‌تواند مسبب آسیب به بافت لثه شود. نقش استرس در خونریزی لثه تا حدودی قابل کنترل خواهد بود.

تأثیر استرس بر سلامت لثه و دهان و دندان

شرایطی که استرس و اضطراب در بدن به وجود می‌آورند، قطعاً شرایط مطلوبی نخواهد بود. تأثیر استرس بر سلامت لثه، دهان و دندان در علم دندانپزشکی ثابت ‌شده است. بیشترین تأثیر نمایانگر این حس در بدن، ضعف سیستم ایمنی بوده که خود سبب پدیدار شدن مشکلات دیگر می‌شود. افرادی که همواره در معرض تنش قرار دارند اغلب فشار عصبی خود را به شکل های مختلفی بروز میدهند؛ مثلاً فردی که دچار استرس شدید است برای کاهش بی‌قراری درونی جویدن ناخن‌هایش را آغاز می‌کند. جویدن ناخن‌ها به سلامت محیط دهان و همچنین دندان‌ها آسیب می‌رساند.

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

جویدن ناخن ها در اثر استرس و خونریزی لثه

جویدن ناخن‌ها یک مشکل شایع در بین افرادی است که اضطراب را تجربه کرده‌اند. این مشکل علاوه بر این‌که زیبایی ناخن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سلامت دهان و دندان‌ها را به خطر می‌اندازد، پس باید کنترل و درمان شود. گاهی عوامل بیماری‌زایی که در اطراف ناخن‌ها وجود دارند از طریق جویدن آن‌ها به بافت لثه راه می‌یابند؛ این عوامل در طول زمان موجب التهاب و در نهایت خونریزی خواهند شد که با دردهای غیرقابل تحملی همراه هستند. اگر التهابات ناشی از باکتری‌ و میکروب‌ها کنترل نگردند، دندان‌های بیمار پس از مدتی دچار پوسیدگی خواهند شد.

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

دندان قروچه ناشی از استرس و خونریزی لثه

دندان قروچه یا بروکسیسم مشکلی نیست که وابسته به سن باشد و در هر رنج سنی بروز می‌یابد. دندان قروچه به حالتی می‌گویند که فرد بیمار در آن دندان‌های فک بالا را به دندان‌های فک پایین می‌فشارد و ممکن است قسمتی از گونه‌ها را نیز تحت فشار قرار دهند. در موارد شدید و طولانی مدت دندان‌های فردی که دچار دندان قروچه است تحلیل رفته و در قسمت عضلات و بافت لثه ناراحتی ایجاد می‌کند. گارد دندان از جمله وسیله‌های درمانی در دندانپزشکی به حساب می‌آید که می‌تواند از دندان قروچه در حین خواب جلوگیری نماید.

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

جویدن پوست لب ناشی از استرس

افرادی که دچار استرس هستند معمولاً پوست لب و بافت داخل دهان را می‌جوند و طی مدتی در این ناحیه زخم ایجاد می‌شود. تکرار این روند موجب ایجاد حساسیت در محیط دهان و دندان‌ها شده و برای بهبود آن‌ها مدت زمان بیشتری صرف خواهد شد. با بروز این مشکل لثه‌ نیز تحت تأثیر قرار گرفته و امکان عفونت خونریزی در آن به وجود می‌آید. البته با مراجعه به موقع به کلینیک دندانپزشکی جویدن و گاز گرفتن بافت دهان بهبود خواهد یافت. انجام حرکات یوگا برای حفظ آرامش پس از تجربه موقعیت استرس‌زا یا حین آن می‌تواند راهکاری مؤثری در تسکین اعصاب باشد.

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

خشکی دهان

نخستین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا بزاق است و اگر کاهش یابد سلامت دهان و دندان‌ها و همچنین لثه را به ‌خطر می‌اندازد. از جهتی استرس می‌تواند میزان بزاق را تحت تأثیر قرار دهد و  آن را کاهش دهد. اگر بزاق کمتر از حد معمول ترشح شود بیمار متوجه آن خواهد شد. در این شرایط رشد باکتری و ورود آن‌ها را به داخل بدن سهولت می‌بخشد. باکتری‌ها بر بافت لثه تأثیر می‌گذارند و موجب به وجود آمدن التهاب می‌گردند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دهانشویه در کنترل خونریزی لثه

آیا استرس با بیماری پریودنتال ارتباط دارد؟

طی تحقیقات گسترده و طولانی در این رابطه دانشمندان توانسته‌اند ارتباط میان استرس و بیماری پریودنتال را اثبات نمایند. اما به راستی چگونه استرس با بیماری پریودنتال همبستگی دارد؟ هنگامی که فردی دچار استرس می‌شود، میزان ترشح هورمون‌های آن تا حدود قابل توجهی دچار تغییر خواهند شد. سیستم عصبی می‌تواند این ارتباط را ایجاد کند. سیستم ایمنی که می‌تواند در تولید هورمون‌ها نقش داشته باشد، با وجود استرس محتوای اطلاعاتی دقیقی را انتقال نخواهد داد. این اتفاق منجر به این می‌گردد که فرد از نظر روانی و جسمی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

همزمان با ایجاد استرس، سطح هورمون‌های هیپوفیز و هیپوتالاموس تغییر می‌کنند؛ میزان تولید آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول نیز از حالت عادی خارج می‌شوند. خارج ‌شدن از حالت عادی و آزاد شدن نورپپتیدها در سطح بدن، فرد را برای ابتلا به بیماری‌ پریودنتال آماده می‌سازد. التهاب ناشی از تولید نوروپروتئین‌ها که پاسخی برای کنترل استرس در بدن است، سلامت دهان و دندان‌ها را تهدید می‌نمایند. اگر تولید کورتیزول در بدن روند افزایشی داشته باشد می‌تواند سطح پروتئین تولید شده را افزایش دهد و تعادل شیمیایی بدن را مختل نماید.

بیماری‌های پریودنتال نیز قادر هستند تا موجب استرس شوند و آن را افزایش دهند. این نوع بیماری‌ها معمولاً درد، احساس تلخی دهان، خون‌ریزی لثه و نفس بد بو را ایجاد می‌نمایند. التهابات بیماری‌های پریودنتال در نهایت موجب از دست دادن دندان‌ها خواهند شد. تجربه تمام این مشکلات در فرد می‌تواند استرس‌زا باشد. افکار فرد مبتلا به بیماری‌‌های پریودنتال در رابطه با مشکلاتش نگرانی ایجاد می‌کنند و باید در زمان مناسب کنترل و درمان شوند.

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

عادات مخرب در اثر ابتلا به استرس

افرادی که دچار استرس می‌شوند عاداتی دارند که سلامت دهان، دندان و لثه را تهدید می‌نماید. هنگامی که شخصی شرایط استرس‌زا را تجربه می‌کند تمایلی به رعایت موارد بهداشتی مانند رسیدگی به بهداشت دهان را نخواهد داشت؛ یا ممکن است این شخص تنها به مسواک ‌زدن قانع باشد و سایر موارد بهداشتی مانند استفاده از نخ‌ دندان ,  و دهانشویه را فاکتور بگیرد. قرار گرفتن در این شرایط و عادات مخرب فرد مضطرب در نهایت می‌تواند التهاب و خونریزی لثه را به همراه داشته باشد.

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

خونریزی لثه چه موقع نگران کننده است؟

خونریزی لثه به هر دلیلی که باشد، برای افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان مبتلا هستند نگران‌کننده خواهد بود. این مشکل تا حدی قابل اهمیت است که حتی سلامت جنسی مردان را نیز تهدید می‌کند. خونریزی لثه نباید نادیده گرفته شود و درمان آن اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که عاملی موجب خونریزی در لثه و التهاب آن گردد، اما درمان صورت نگرفته باشد، فرد دچار بیماری پریودنتال خواهد شد. فردی که به بیماری پریودنتال مبتلا است در نهایت ممکن است دندان‌های خود را از دست بدهد. حفظ سلامت محیط دهان تا حدود زیادی به جلوگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

در برخی موارد خونریزی لثه به ‌قدری تشدید میشود که قابل کنترل نخواهد بود. در این صورت مشکل جدی است و باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد. اگر در حال کنترل و درمان بیماری‌های دهان هستید و خونریزی همچنان ادامه داشته باشد جای نگرانی دارد و باید به دندانپزشک مراجعه نمود. درمان و کنترل خونریزی لثه با از بین بردن عاملی که موجب التهاب ‌شده است انجام می‌شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌توان تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد. تحقیقات در این زمینه نشان داده که مسواک‌ زدن قبل از خواب از تشکیل پلاک دندان پیشگیری می‌نماید.

سلامت محیط دهان با دهانشویه‌های مخصوص حاصل می‌شود. بهتر است از این دهانشویه‌ها که حاوی فلوراید هستند پس از مسواک ‌زدن استفاده کنید تا مؤثر واقع گردند. خمیر دندان‌هایی که از فلوراید تشکیل ‌شده‌اند و در ترکیبات خود سدیم لوریل سولفات ندارند، بهتر از سایر خمیر دندان‌ها عمل می‌کنند. تمیز کردن لابه‌لای دندان‌ها و پاک‌ کردن آلودگی‌هایی که با مسواک و دهانشویه از بین نرفته‌اند باید به صورت یک روتین انجام شوند. این روتین باید روزانه دو بار صورت پذیرد و در آخر معاینه توسط دندانپزشک برای افرادی که مستعد التهاب لثه هستند نیز مفید خواهد بود.

استرس و خونریزی لثه

استرس عاملی است که به شکل محسوسی بر سلامت لثه تأثیرگذار بوده که نتایج زیان‌باری را به همراه خواهد داشت. این اختلال در خواب به شکل دندان قروچه آشکار می‌گردد و فرد را در طول روز دچار سردرد و فک‌درد می‌کند. دندان‌ها در طی مدتی که به یکدیگر ساییده می‌شوند تحلیل می‌روند. استرس یک اختلال بوده که توانایی ایجاد خونریزی لثه را به طور مستقیم ندارد؛ یعنی تمام عواملی که به دلیل استرس در بدن ایجاد شده‌اند در نهایت و به صورت غیر مستقیم دست به دست می‌دهند و خونریزی لثه را به وجود می‌آورند. اگر اضطراب مداوم باشد فرد برای تحمل آن دندان‌های فک را روی یکدیگر می‌فشارد و سعی بر کنترل کردن آن می‌نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خونریزی لثه به چه علت رخ می دهد و درمان آن چیست؟

نقش استرس در خونریزی لثه

نقش استرس در خونریزی لثه

جلوگیری از تأثیر استرس بر خونریزی لثه

تأثیر استرس بر خونریزی لثه به‌ حدی اهمیت دارد که باید از راه‌های جلوگیری آن آگاه باشید. استرس عاملی بوده که زندگی یک شخص را از همه جهت‌ها درگیر می‌کند اما با رعایت برخی موارد می‌توان آن را کنترل کرد. احساسات منفی که به هر دلیلی ایجاد شده‌اند با ورزش‌ کردن و تغذیه مناسب تا حدودی کاهش می‌یابند. کسب تجارب مختلف در سفر، فرد بیمار را از عامل ایجاد استرس دور می‌نماید. ارتباط و رابطه با دوستان و خانواده نیز در جلوگیری از استرس مفید هستند. گیاهان می‌توانند بسیار آرامش‌بخش باشند و استفاده از آن‌ها در محیط‌های استرس‌زا کار هوشمندانه‌ای است.

کلام آخر

خونریزی در هر قسمتی از بدن آسیب‌زا است و دلایل مختلف درونی و بیرونی دارد. استرس در خونریزی لثه هم در صورت عدم کترل و درمان مشکل‌ساز خواهد شد. اگر استرس کنترل نشود در نهایت ضعف در سیستم ایمنی را ایجاد می‌کند. مداومت این حس محیط بدن را برای ایجاد التهاب و عفونت آماده می‌سازد؛ ادامه این حالت سلامت دهان را نیز تحت تأثیر قرار داده و در بافت لثه التهاب ایجاد می‌نماید. التهاب لثه که موجب خونریزی آن می‌گردد در نهایت میتواند پوسیدگی دندان ها را نیز در پی داشته باشد. در برخی از افراد ایجاد التهاب در لثه و ریشه دندان موجب از دست دادن آن می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code